måndag 28 juli 2014

1 år

Idag fyller Turbo 1 år!! Tycker han nyss var en liten fluffig valp, söt som få, men tiden går fort när man har roligt :)

Så, Turbo har varit med oss ungefär 10 mnd, och vi har hunnit med massor känns det som...
BIS fyra på valpshow, var hans första tävling, han har varit med på ett gäng slädhundstävlingar runt om i Norden, där han har charmat de flesta, campat med oss i bilen, sett en massa hundar och fått bra träning.
Vi har tränat en del lydnad, och även spår och sök. Han ställer upp på allt vi gör, med ett glatt humör och nyfikenhet.
I skogen är han grym, riktigt grym! Han spårar som en gud, och älskar söket. Han har fått prova på lite agility och även träffat får vid några tillfällen.

Turbo är en lätt hund att leva med, han tar det lugnt när det inte händer nåt och tränar med alla som har en boll :)
I träningen är han enormt snabblärd, klok och fattar saker snabbt, vilket även gör det till en utmaning att träna honom, jag får planera min träning mer än med tidigare hundar. Varje lilla steg jag gör måste vara genomtänkt, hur och vart jag belönar, vad jag säger och gör. Men får jag till det rätt, så fattar han rätt sak snabbt, annars får han fixa idéer för sig, eller, jag ger han det, vid att ex.vis belöna på ett visst sätt, eller inte se små saker han gör.
Han är enormt säker, vilket han tar med sig över allt.

Vi har hunnit tävla lydnad två gånger, första gången i lydnadsklass 1, där han gick in som en kung och gjorde ett superfint program, 190 poäng fick vi ihop, 10 på helheten.
Andra tävlingen var lydnadsklass 2, där han också var enormt säker, obrydd i allt runt i kring och trygg i miljön. Tyvärr så nollade vi två moment, så det räckte inte till första pris, men ett andra pris med 154 poäng, nära, men de moment vi hade poäng på var fina, så jag är nöjd!!

Han har fått ett VG på utställning, han är ju en liten hane, vilket utställningsdomarna kanske inte är så vana att se, så ett VG får vi vara supernöjd med, även om jag tycker att han är mer välbyggd än Sonic och Jason, som gick hur bra som helst på utställning...men de var större och tyngre.

Jag är enormt tacksam att Turbo kom in i vårat liv, och flock, och ser fram emot många härliga år med honom!!

Målen med 2014 är att ta första pris i lydnadsklass 2, och uppflytt till lägre klass, även MH och HD/ED röntgen står på planeringen.
Målen med 2015 är många, och höga men de återkommer vi med ;)

Turbo har firat dagen med agility, mjukglass, spår och massor med bus!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar