söndag 3 augusti 2014

Åska, regn, appell debut..

I torsdags åkte jag ner till kusten, och kusten för oss är Luleåområdet.
Takida skulle till Gammelstads Djurklinik för undersökelse, då hon har haltat, haft skena och tassbandage, men inte blivit bättre.
Där togs det nya röntgenbilder, hon smärtade vid ena tån, men bilderna visade väl inget speciellt förutom en svullnad.. Infektion? Inflammation? Inte lätt att veta vad det är.. blodprov togs, som var helt ok, så ingen inflammation, hon behandlas nu med antibiotika, mot infektion... hon får använda tassen, gå koppelpromenader, och röra sig lite mer än innan, men hältan finns kvar.
De vill spola igenom leden om det inte blir bättre..

Nu har jag köpt en vibrationsplatta för hund, så jag hoppas att den kan hjälpa mig, och många andra i Kiruna framöver :)

Nåja, Fredag och lördag spenderades i Piteå, på Paltprovet, tror nog att det måste vara Norrbottens största brukstävling.
Fredag kväll var det lydnadstävling, och lagom till tävlingen så kom regnet, och åskan... det blixtrade och mullrade.. Tävlingen avbröts en stund pga hårt regnade. När vi körde igång regnade det, och åskade.. Turbo verkar dock inte bry sig i åskandet, men var nog mer berörd av regnet.. vi har ju haft så solig sommar ;)
Började med platsliggningen, som var väldigt orolig, men hundar som rörde sig, ställde sig, satte sig m.m.. Turbo låg, men låg rätt oroligt.. 2 sekunder kvar, då reser han sig och springer raka vägen till mig.. tävlingsledaren hann säga att tiden var ute innan han kom fram till mig, så jäkligt surt var det!!! Jag får väl se det positiva i det och det var att då lyckades han inte med sitt försök, och jag hann "korrigera" honom.

Startnr 1 hade vi, och det var med stor besvikelse jag gick av planen efter platsliggningen, men det var bara att skaka av sig nollan, och bita ihop, vi hade ju ett helt program kvar att köra! Jag är mycket nöjd med mig själv att jag gick in på plan igen, utan att ta med mig nollan från platsliggningen! Turbo skulle minsann få en bra tävlingserfarenhet.
Och det fick han, han är underbar att köra!!
Poängen:

Fritt följ: 8   - Strul halt (vi tappar bort oss lite i höger om halt) (Och vid en halt sätter han sig inte)          Annars skrev domaren Mycket fin kontakt och position!

Läggande: 9,5   - ngt sent läggande, annars fint!

Inkallande: 9    - Avslut (aussiedunk)

Sändande med ställande: 10!!

Apportering: 7    - DK utskick (jag skickar han med mina knän..) tuggar ngt..

Hopp: 7     - Extra kommandon, ändrar ställning före kommando (HAHA, Han hoppar snyggt ut, ser rutan som är kanske 30 meter bort, snett över planen, så mitt sitt kommando hör han ej.. full fart mot rutan, jag ryter SITT, då vänder han sig och sätter sig 20 meter ifrån hindret, mitt ute på planen.. sen lyssnade han på TL kommando och tjuvar lite tillbaks, men hoppar iaf) Aldrig tråkigt med Turbo ;)

Fjärrdirrigering: 7      - Extra kommandon, Sitt pos. Två DK, och på uppsittet när jag är tillbaks hoppar han upp och hamnar snett..

Helhet: 10!!     - Trevligt samlat program, väldigt korrekt förare! (undrar om det betyder att jag gjorde allt rätt och att jag kan ge Turbo skulden för alla poäng vi förlorade) ;)

Är iaf så roligt att tävla, och få 10or på helheten!!! Han håller ihop mycket bra och verkar gilla att tävla ;)

Jäkligt surt med platsliggningen, men så är det med hundar, de gör saker ibland. Han är ung, och jag har tränat för lite.

Lördag var det appellen, och jag kan ju lova att jag var GRYMT nervös inför platsliggningen... och så klart började vi med den. Turbo är ju rätt het ibland, och hade gärna kört platsen efter spåret, men vi behöver ju träna på det :)
Han nosade lite, men annars låg han kvar!!!

Resten av lydnaden gick jättefint, men en härlig känsla!!
Spåret gick superbra!!!
Och Budförningen var han en av två spårhundar som sprang budföringen!!

Poäng:

Linförighet: 8,5 - 9    - Var nån halt han inte satte sig i, annars fint! Ena domaren skriver Följsam och uppmärksam!

Framförgående: 9 - 8   - Poäng drogs för avsluten, träna mer ;)

Läggande: 10 - 9     - poäng drogs för kraftigt kommando..

Inkallande: 9 - 9     - Avslutet. eller som ena domarn skriver: Lite bus i slutet :)

Apportering: 10 - 9    - En mycket fin apportering!!

Hopp över hinder: 0 - 0  - hoppar fint över, men lika snabbt tillbaks.. Ena domarn skriver: Stannar inte, men hoppvillig :) 

Platsliggande: 9 - 10

Budföring: 9,5 - 9

Spår: 10 - 10

Vi fick ihop 263 poäng, uppflyttade till lägre klass, och SEGER!!
Nu måste vi vänta minst 6 mnd innan vi får starta lägre klass...

Hoppas jag hinner med någon appell sök med han också innan vintern, vore roligt!!

Men nu blir det träning på platsliggning, och en hel del andra detaljer, som avslut och andra småsaker :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar