söndag 22 juni 2014

Spår och mera spår!

Sommarsäsongen är i gång, vilket betyder jobb... och när man jobbar till 18 varje dag, förutom vissa lediga dagar, så hinner man inte med så mycket som man kanske vill..
Innan jobb hinner hundarna komma ut och springa lite, och efter jobb så blir det lite träning, tur att vi har ljust dygnet runt ;)

I veckan hade jag två lediga dagar, då jag åkte till Narvik, dels för att träna på nytt ställe, vilket vi gjorde, och det gick jättebra, hade med mig Takida och Turbo, och båda två är helt o brydda i nya miljöer och störningar! På Onsdagen var det spårkurs, och regnet rasade från himlen.. men vad gör det när kursen var fylld med duktiga hundar och glada ägare!?
Turbo fick ett spår, appell spår, med skogspinnar, vilket var hans första gång, och även en hel del störningar då det var spårat en hel del i området tidigare på dagen, och även jag hade traskat runt där, men när han väl sög fast i rätt spår, släppte han det inte!
Även vågorna i fjorden tyckte Turbo var skitkul, han simmade och åkte på vågorna, inte rädd för nåt den där pojken.. Takida tyckte väl att det var helt onödigt att blöta ner sig i fjorden då det ändå spöregnade ;) Fina fis damen!

Nåja, Turbo är en enomt duktig spårhund, och jag försöker utveckla hans spårande hela tiden med nya upplevelser och erfarenheter för honom. Midsommardagens morgon fick han ett spår på hembygdsgården, där det varit fest hela långa natten och lite olika störningar över allt. Men det gick strålande! Många terrängbyten och utmaningar men han löser det mesta!


Sen på kvällen fick jag faktiskt med mig Jesper ut för lite spår, han fick spåra med Ebbot och det går riktigt fint!! 

Qlan, Takida och Turbo fick också spåra.. Qlan löser alla klurigheter fint, och är duktig i spåret. Takida blev störd i början av sitt spår, då jag hade korsat det når jag lagt ut Turbos spår, och fick svårigheter att komma igång, sen började hon spåra och gick fint, tills hon tappade och jag gav upp ;) Hon är så jäkla svår att läsa i spåret, och verkar lätt störd av viltspår eller andra dofter.. nåja, jag får väl lägga ner spårande med henne och bara köra sök som är hennes grej!



Sen Turbos spår, och än en gång, vilken spårhund han är!! I början var det korsande spår av mig, Jesper och Takida, han kollade av de, men gick sedan i sitt spår och flög iväg.. första klurigheten jag gjort var att gå runt några träd och in på spåret igen, men där gick han bara in i cirkeln och raka vägen på utspåret och vidare. 
Andra svårigheten var ett träd som låg, där jag balanserade på trädet, han snurrade lite när han kom fram dit, men löste det fint!


Nästa svårighet var ett blindspår, jag gick ca 10 meter rakt fram, och sedan tillbaks och vinklade ut.. och där blev han fundersam, han undrade vart fasan det där spåret försvann, och jobbade intensivt med att hitta det igen, vilket han gjorde och jäklar, då gick det undan, han låg nästan ner för att ta sig fram i selen, medan jag bromsade på där bak, det gillas!! 


Riktigt roligt att spåra, och det bästa är nog vädret! Det sämsta midsommarvädret jag upplevt, men hej, det är myggfritt!! Vi kan träna i skogen utan en enaste mygga!!! Det är lyx! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar