söndag 15 juni 2014

Brakdebut

Nu har vi gjort det, Jag och Turbo! Vi har debuterat i lydnaden tillsammans, ja, inte var det första gången för mig, men för lilla Turbo :)
När han var 8 veckor och jag fick hem hans svenska registreringsnummer från SKK och bestämde mig för att skapa ett mål, att tävla lydnad med han när han fyllt 10 mnd. Jag tränar bäst under press, så det var perfekt, och om vi inte hann klart var vi ju inte tvungen att tävla :)

Men, vi har tränat på, inte mycket, men bra effektiv träning som gett resultat. Turbo är en enormt lätt tränad hund, han är väldigt klok och förstår saker snabbt. Han är även lätt att belöna, och tycker det är roligt att arbete, vilket helt klart gör det lättare för mig att lyckas i träningen.

Nåja, Fredag den 13 juni var det tävlingsdags.. Alltid nervöst att tävla, men i onsdags hade vi en träningstävling och känslan vi hade med oss från den var superbra, så mitt mål var att ge Turbo en bra tävlingserfarenhet, på ett helt nytt ställe och nya upplevelser, momenten som gick jättebra på träningstävlingen kunde lika gärna vara pannkaka på tävlingen, men vi skulle iaf ha roligt!

Jobb hela dagen, vilket var bra, då behövde jag inte tänka så mycket på tävlingen och Turbo var på "laddning" i hundgården. Stressa hem från jobbet för att helt plötsligt komma på att det är vägarbete på vägen till Gällivare.. Stressa iväg..

Närmaste klubb för oss är BHK Malmen i Gällivare, 12 mil en väg, ibland är jag avis på alla som bor söderut och har tävlingar på nära håll varje helg.. här har vi knappt några tävlingar inom en radie på 50 mil enkel väg..

Så, vi kom fram 10 minuter innan uppropet, snabbt ut och rasta Turbo, sen in med papper och upprop, startnr 4, kanon! 4 är mitt lyckonr ;) Sen platsliggning.. Lite orolig var jag för Turbo var HET!!! Men så här gick tävlingen:

Platsliggning: 10 poäng!
Väldigt långa två minuter då hunden bredvid Turbo började rulla i gräsen, sprattla med benen och reste sig... Men Turbo låg kvar, med lite lång hals ;)

Tandvisning: 10 Poäng
Inga problem!

Linförighet: 9 Poäng!!!
Härlig attityd från steg 1! Vet precis vart poänget försvann, vid en vänstervändning roterar jag lite för mycket och Turbo tänker helt om, och tappar lite i position, även ett tapp i en heltom vändning. Fick beröm av domaren för bra språng marsch!

Läggandet: 9 Poäng!
Något sent ligg..

Inkallning: 10 Poäng!

Ställande: 10 Poäng!

Apportering: 10 Poäng!

Hopp över hinder: 8 Poäng.
Helt mitt fel, får lite "panik" när hindret är helrött, och vi inte har tränat så mycket på hoppet som jag hade velat, tänk om han inte hoppar när det är en annan färg!! Så jag sätter han nära hindret och ställer mig nära hindret, så han slår i.. men det bjuder vi på ;)

Helhetsintryck: 10 Poäng!!!
Härligt!!!

Vi skrapade ihop 190 poäng (av 200) och vann klassen!!! Turbo är endast 10 mnd gammal och jag är så lycklig över vad vi har kunnat skapa tillsammans! En väldigt bra start, en fin helhet redan och ett härligt samarbete! De missar vi gör tar jag på mig till 100%, Turbo gjorde ett grymt arbete, och jag gjorde några missar, men vilken hund han är!!

Jag är grymt imponerad över Turbos attityd och fokus, helt nytt ställe, nya situationer och ny miljö, men han är hundra % obrydd!! Så nöjd med han och hans sätt!!

Titta gärna på filmen från träningstävlingen, den påminner om den riktiga tävlingen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=YSeCNkDuxqE

Nu satsar vi på tvåan, och appellen till hösten, och jag ser verkligen fram emot att tävla appellen med han, tror helt klart att brukset är hans grej!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar