måndag 2 juni 2014

Brukset.. är så kul!!

Specialdelen på brukset är verkligen roligt…..om man har en hund som gillar det J Jag kan verkligen inte förstå varför Takida tycker spåret är så tråkigt, för det känns som att hon verkligen tycker det.. hon kan spåra, men det går sakta och hon tappar lätt fokus och kollar annat.. men i söket, där jäklar är det en helt annan hund, precis som i lydnaden, där är det full fart och massa bus! Men i spåret, där blir hon som en snigel.. Hon älskar att hitta pinnarna och leksakerna, men själva spårandet fram till föremålen är inte alls bra, hög nos och letande efter vilt J

Så, varför spårar jag med henne då? Spåret är ju lätt att träna själv, och jag tycker det är så fascinerande att släpa efter en hund som verkligen gillar att spåra, där hunden tar sig genom alla svårigheter med mig släpande i en lina, det är riktigt roligt! Söket är också jättekul, men det tar en hel del mera tid att träna och man är beroende av flera andra människor, en bra sökgrupp! Vi är några som tränar här, och vi försöker få ihop en gång i veckan, så vi får se hur långt vi hinner, men det vore roligt att starta Takida i söket till hösten!


Turbo är ju klockren i spåret, men även i söket! Vi började med att lära in markeringen, och den fattade han direkt, förutom att han ska ha lite pusskalas med figgarna innan han lämnar de, så gör han fina markeringar!

Igår hade vi sökträning igen, och jag ville prova på ett lägre sök med Takida, ut med tre figgar, och jag hade ingen aning vart de befann sig. Hon gick skick efter skick utan att hitta, och jobbade riktigt fint, gav inte upp bara för att hon inte hittade nån! Efter ett tag hittade hon första figgen och gjorde en fin markering, snyggt!! Sen andra figgen, även där en fin markering!  Tredje figgen var svårare, då den låg rätt långt utanför djuplinjen i rutan, hon sökte jättefint, men hittade inte… sen gick hon trött stackarn, jag fick veta vart figgen låg, men fick inte ut henne nog på djupet.. så tillslut knöt jag fast henne vid stigen, och sprang ut själv och hittade figgen och hade roligt där, utan henne ;) Kanske fel att göra, men jag ville inte hjälpa henne på annat sätt.. Men är supernöjd med hennes sök, och vi kanske kan få till nåt bra J

Turbo fick även han köra sök, första passet fick han vindmarkering, gick runt tills han fick vind på figgen och sedan fick han springa dit och leka, två såna gjorde vi.
Andra passet fick han markera, och för första gången dolda figgar, oj vilken hund! Han sökte jättefint, och markerar snyggt, förutom pussandet ;) och svarar bra på visa kommandot också! Han fick fyra figgar där han markerade, och den sista med direkt belöning, han blev trött men kämpade på riktigt fint! Nu måste jag bara komma ihåg att han är en bebis och inte köra för svårt och tungt.. han har fått två tunga sökträningar i rad nu, så nästa blir bara lätt och rolig, utan markeringar
J

Körde även lydnad på kvällen, och jag måste ta tag i lydnadsträningen innan den rasar.. verkligen helt utan planering mina träningar nu.. skulle behöva lägga lite tid på lydnadsklass 1 momenten, då det är första tävlingen, men blir lätt att man tränar roligare saker ;)
Men, idag har jag gjort en träningsplan, där jag delat upp momenten och ska försöka fokusera på de delar vi behöver träna mer på och inte köra för många hela moment, för det funkar inte så bra, då blir det slarv och dåligt…

Ska även göra ett för Takida och elit momenten, men det kommer nog bli en lång planering, många moment, men roligare moment J Hon är iaf på gång och jag älskar hennes engagemang  i träningen!! Nu väntar vi dock på löpet, det lär nog komma nästa vecka, då det väntar tävling.. ush för tikar säger jag bara! ;)
Bifogar en länk på ett träningspass från idag, där jag egentligen skulle träna lite lydnad, men det här var så mycket roligare.. och den där Turbo, ja vad säger man ;) haha
Det är ju iofs ett väldigt användbart beteende, så vi lär ju ha behov av det framöver :)

Har jobbat lite med att gå runt saker tidigare, men då försökt shejpa in det med klicker och fått helt fel fokus, eller de har förstått att de ska runt, GÅ runt, inget tempo.. Men nu jäklar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar