lördag 31 maj 2014

Spåra Svåra Spår

Ja, det kan ju vara nyttigt ibland, att göra det svårt för hunden, fast vad vet egentligen vi? Vad är svårt för hunden? Något vi tycker bör vara jättesvårt kanske är jättelätt och roligt för hunden??

Nåja, idag fick iaf Takida ett svårt spår, och med tanke på hennes spårmotivation så var det brutalt svårt... Nämligen spårstarten! Spåret startade bredvid hagen med får, där hon annars brukar valla, och gick längs med staketet, med fåren i hagen... Det var svårt!! Hon tog iaf spåret och spårade på bredvid hagen, men när spåret lämnade hagen och gick över ett dike och ut i skogen, så fuskspårade hon tillbaks till fårhagen ;) Hon spårade på över en äng som ledde tillbaks till hagen, och jag förstod ju att spåret inte gick där.. men hon försökte iaf ;)
Hon var i vallningsmodus, och jag ville att hon skulle spåra, konflikt de lux! I normala fall skulle jag gett mig, lämnat spåret och gått tillbaks till bilen, men nej, idag skulle jag vara envis! Vi gick runt LÄNGE, någon stans var ju spåret tvunget att gå, och jag skulle inte ge mig! (Jag hade inte gått spåret, och det var inte markerat) Efter att ha traskat runt länge, så hittade vi en pinne, där vi utgick ifrån igen.. och till slut gav Takida sig och började spåra, så vi tog oss runt och fick avslutat på ett riktigt bra sätt! Nöjd med mig själv att jag var envisare än Takida idag ;)
Varför jag fortsätter spåra med Takida är ju en fråga, hon är super i söket, älskar verkligen söket, men spåret, nej, det är inte lika roligt.. Vi får lägga lite mer tid på söket kanske och skippa spåret.. Nåja, jag tror vi båda lärde oss nåt idag, svårt är roligt! :)


Turbo fick även han ett okänd spår, där jag endast visste vart starten var, och jag ville att det skulle vara svårt, så skickade ut spårläggaren på ett kalhygge, med mycket ris och fällda träd, blandat med blåbärsris och jord.. så i mitt tycke skulle det vara svårt, men nej, där är det inget fel på spårmotivationen, han damsuger spåret, så jäklar roligt!! Han är klockren den där hunden, ser fram emot att börja tävla honom!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar