söndag 25 maj 2014

Ingenting är omöjligt!

När man har så många hundar som vi har, så går det en hel del tid till att aktivera alla.. Aussieserna kräver ju individuell träning förutom promenader och fysträning, det kan de göra tillsammans.
Slädhundarna kräver inte lika mycket individuell träning, men väldigt mycket fysträning, speciellt om man vill att de ska hålla sig i bra form och vara lugna under sommarvilan. 
Förra sommaren var det koppelpromenader och lösrastning i skogen, vilket fungerade fint, och sommarens mål var att kunna cykla med alla.
Jag är ju rätt "lat" av mig och vill gärna att saker jag gör ska gå så lätt som möjligt, så det att rasta alla hundar samtidigt gör det mycket lättare än om jag skulle gå med ex.vis 2 och 2, det hade tagit hela dygnet..
När jag började med koppelträningen så var det med en och en, sen två och två, innan jag satte ihop alla, kravet var att de skulle gå bakom och bredvid mig, vilket de förstod snabbt, bara jag var tydlig med att berätta för de när det var rätt och när det blev fel, enda sättet att ta sig framåt på är att gå på rätt ställe.
Svårigheten med att träna slädhundar på detta sätt, är att få de att förstå, deras största belöning i livet är att få springa, så att försöka få de att gå lugnt är inte alltid lätt, men om man är konsekvent och tydlig går det faktiskt väldigt lätt. Och det spelar ingen roll om man har superintensiva sprinthundar, eller långdistanshundar! Får ofta höra att det absolut inte går med vissa hundar då de är allt för intensiva och ivriga, att det är lättare med distanshundar, men jag håller inte med! över hälften av mitt spann är före detta sprinthundar, som var ENORMT intensiva och fortfarande är, och det går :)

Nåja, iaf, igår var det dags att ta med cykeln, då jag fixat den, och planen var att promenera med hundarna och ha cykeln med, att jag knuffade cykeln så att hundarna skulle vänja sig vid den och inte vara rädd för den, Jesper var även med och cyklade runt oss, och det var inga problem, hundarna brydde sig inte alls! Planen var även att endast ta med några få första gången jag skulle cykla med de, men igår var bara för att ha med cyklen. Men hundarna skötte sig jättebra, så jag provade.
Super och Vintage fick vara fast i cykeln, då de har lite extra spring i benen och kan få för sig att hitta på egna saker, de är de nyaste i flocken och behöver lite mer träning. Resten fick springa lösa bredvid och bakom, och det gick långt över förväntan! De är enormt lyhörda och lydiga så det gick som en dans på rosor! Tänkte att de skulle få svårt när farten ökade, och vissa fick lite mer spring i sig då, men lysnade bra och höll sig rätt!
Så roligt!!
Nu är det bara att få de 5 unghundarna att göra samma sak, lite svårare då de är unga och inte lika lydiga än :)
Så nu blir det att försöka hålla igång hela sommaren med några mil i veckan, och se hur det påverkar vinterträningen jämfört med att endast springa på löspromenader :)
Så är nån sugen att hänga med på en cykeltur, så får ni gärna det!

Film från igår:

https://www.youtube.com/watch?v=_0C0F7alrKE&feature=share

1 kommentar:

  1. Så flinke de er:) Enig I at det er like vanskelig/lett med trekkhunder om det er langdistanse eller sprint. Mine langdistansehunder går også fint I bånd/bak selv om de aldri hadde gått i bånd før de var 4 år feks. Hvordan er det med jaktlysten på dine? Treffer dere på mye vilt på turene?

    SvaraRadera