måndag 21 april 2014

Motivation

Träningsmotivationen kommer tillbaks sakta men säkert. Dagarna går, saknaden efter Jason är enorm, trodde inte att jag skulle sakna en hund så mycket som jag gör...
Jag är tacksam att jag har de andra hundarna som håller igång mig, och lilla Turbo kräver ju sin träning, Takida också om hon ska bli lydnadschampion nån gång :)

Turbo är riktigt rolig att jobba med, vi fokuserar mycket på grunder just nu, fotgående och fokus.
Intressant är det att jag tränar honom lite mer som jag tränade Jason, fast med mer fokus på grunder och att dela upp momenten, men jag lägger på kommandon rätt snabbt och hjälper till mer än med Takida. Jag använder så klart en hel del klickertänk och även klicker, men tycker att det fungerar riktigt bra att träna som jag gör nu. Med Takida som blev helt klickertränad från första stund så blir det ibland lite mycket, hon gör lite för mycket och när hon är ivrig så blir det mycket frivilliga beteenden blandad med det jag säger, och hon är lite sämre på att lyssna på rätt ord, då det känns som att hon hela tiden ligger före mig och tänker (och gör) frivilliga beteenden, visst, jag skyller absolut inte på klickerträningen, det är helt klart jag som gör nåt fel, så för mig fungerar det bäst att "blanda" lite :) Dock har jag blivit en mycket bättre hundtränare efter att jag utbildat mig inom klickerträningen ;)

Med Turbo, om jag kör för mycket shejping blir han ivrig och har lätt för frustrationsgnäll, så då fungerar det bäst att vara tydlig och hellre hjälpa till lite mer. Han har inget gnäll i det han vet hur han ska utföra, men när det blir "gissning" så kommer det..

Nu väntar jag på att snön ska försvinna och vi kan köra igång med spårträningen. Målet är att göra appellen med Turbo under hösten, så vi har en del att träna in, kanske inte i spåret, då han visade stort spårintresse förra året, men på lydnaden, en hel del moment som ska tränas in...
Takida skulle också behöva göra lägre spår, lydnaden har vi väl rätt bra, där är det hellre spåret som strular.. hon är ingen riktigt spårhund, så får se om vi får till att träna in söket tävlingsmässigt eller om vi får försöka oss på spåret, söket gillar hon helt klart bättre än spår..

Suget att ta en kull på henne börjar också komma tillbaks, att inte få använda Jason som jag planerat känns riktigt tråkigt, jag hade kunnat använda hans kullbröder, men känner att cancer är något som sprids snabbt i våran ras just nu, och jag vill helst inte använda linjer där jag vet det finns.. Så, Takida ska väl löpa ganska snart, och jag har ingen hanhund...
Ska börja kolla upp lite intressanta hanhundar, och se om jag hittar någon som passar och som vill.. Finns en hel del hanhundar neråt Europa, men vill gärna träffa hanhunden innan och tiden känns lite kort för det.. men vi får se vad som händer :) Sverige har ju också några fina hanhundar som jag hade kunnat tänka mig till Takida..
Vi får väl se om allt löser sig och att det blir en kull Aussies här i sommar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar