fredag 20 september 2013

Lycka är...

...valptänder? Nä, tänk att man glömmer bort hur vassa de är!! Måste säga att våra slädhundsvalpar verkligen är änglar.. för nu är det en som kan använda sina tänder, och gärna gör det, hårt och länge, nåja, det är ju charmigt med valp ;)

Iaf, här kommer en bättre presentation av våran nya flockmedlem Turbo.
Han heter Ardiente Mal Pirata, som tydligen betyder "dangerous pirat", han kommer från Ardientes kennel i Finland, som har fött upp aussies i många år, deras fokus är på vallande och arbetande aussies. Pia Hjerppe, som är uppfödare, tävlar i vallning med sina aussies.

Jag träffada Naava, Turbos mamma, förra sommaren, på en vallningstävling hos Pia. Naava är agility champion och jobbade väldigt fint i vallhagen, hon är dessutom riktigt söt, och jag gillade hennes "look" direkt jag såg henne, Pia har även Naavas syster, även det är mycket bra tik.

Turbos pappa X träffade jag oxå förra sommaren, på ett träningsläger hos Shepmates kennel i Finland, Qlans uppfödare.
X kommer från USA och är en väldigt intensiv och snabb hund, enormt föremålsintresse och lättbelönad i arbetet, en liten och het hund, gillar honom enormt mycket!!
Har även träffat X syster, Viksu, som tyvärr inte finns mer efter en hemsk olycka.. Men det är den grymmaste aussie jag har sett, en dröm!! Sett henne på lydnadsplan, i sökskogen, där hon gick som en kula slag på slag, och i vallningen. En riktigt drömhund!!
Även Qlans pappa Norris, och hans kullsyster är aussies jag verkligen gillar, och de är halvsyskon till X.

När Pia skulle göra denna kull, var jag snabb att skriva upp mig på listan, ville ha en hanvalp, och fick turen att välja först, av fem.. Pia bor 95 mil ifrån oss, så jag var inte ner och hälsade på valparna, men efter en hel del bilder, videos och rapporter, så föll valet på den lilla blåa clownen.

Den här lilla clownen vi nu har fått hem är helt otrolig, och jag har stora förhoppningar på honom!!! Nu väntar 10 nervösa mnd innan det är dags för röntgen.... voj voj..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar