onsdag 25 september 2013

Cancer?

För två månader sedan tog Sonic bort tre tänder, han vägde då nästan 27 kg, och var i rätt bra hull. Han har aldrig varit tjock, men välmusklad. Nu har han helt plötsligt rasat i vikt, snabbt. Tog med han till veterinären i går, och vägde han på nytt.. 23,4 kg!!!! Han har tappat allt hull, större delarna av muskler och ser verkligen risig ut, även om han får massor med mat, och är avmaskad. Min första tanke är ju cancertumör..

Veterinären kände igenom honom, och han ömmade, och spände sig i buken, så han åkte in på röntgen, där hans kropp röntgades igenom.. Förutom förändringar i ryggraden (Ännu mera artros) så såg tarmen konstig ut, den låg i ne böj, som att något tryckte ner den. Det såg även luddigt ut under ryggrader och neråt, där han ömmade. Det såg "luddigt" ut på flera ställen i bogen.. Hans prostata var förstorad..
Blodproven visade inget speciellt, alla värden var rätt bra, men tydligen behöver det inte synas på värderna om hunden har tumör..

Sonic är väldigt sliten och trött, det är full fart på honom när nåt händer, men han blir flåsig direkt och ansträngd. När det inte händer något är han väldigt trött, och ser riktigt sliten ut.. han mår inte alls bra, även om man som ägare försöker intala sig att man inte ser det.. så går det till en viss gräns.

Nu är frågan vad som ska göras.. Veterinären kan öppna buken på honom och titta närmare på vad som finns där, men mest troligt har det redan gått för långt, och spridit sig.
Sen är frågan om jag ska låta han genomgå ännu en operation? När ska det vara nog för honom, vad blir nästa sjukdom? Han har ju även sina framben som inte är bra, han får skavsår på frambenen pga sin artros och sina tår.. Han går redan på övertid... En del av mig önskar att jag ska vakna en morgon och hitta honom död, att han stilla somnar in i sömnen här hemma, så behöver inte jag ta det beslutet, men jag vill komma ihåg han som den clown han är..
Är det cancer som ska bli den vanligaste sjukdomen inom aussies? Hör om fler och fler som drabbas...

Ibland hatar jag verkligen att vara hundägare!!!

1 kommentar:

  1. Usch, va ledsen jag blir när jag läser det här. J-a skit sjukdom!!! Så tufft att behöva ta ett beslut, men du kommer så klart till din övertygelse då du tycker det känns rätt. Kram till Er där uppe i norr <3

    SvaraRadera