onsdag 24 juli 2013

Lita på hunden

....det har blivit en hel del morgon pass med spårning senaste veckan, vilket är riktigt skönt! Att komma ut tidigt, och hinna med att aktivera iaf två hundar innan lunch :)
Takida utvecklas fint i spåret, nåt bakslag har vi haft, men annars går det åt rätt håll.
Idag ville jag prova nåt nytt för Takida, och mig med Takida, nämligen att gå ett helt främmande spår, som jag inte har någon aning om hur det går.. Spännande värre!

Marielle gick ut ett spår, där hon markerade starten och sen traskade hon iväg... jag gick ut spår åt hennes hund under tiden, så hann inte se något av spåret.
Ville se om Takida kan ta sig runt ett spår utan min hjälp, för jag är helt säker på att om jag vet vart spåret går så hjälper jag henne, ibland med flit, och oftast omedvetet, vilket inte alls är bra, då hon blir beroende av mina hjälper..

Så, vi tog oss faktiskt runt spåret, en pinne missade vi, och det var hur nyttigt som helst! Bara det att få lära sig att läsa sin hund, när spårar hon, och när spårar hon inte? Enormt bra var det! Vid två vinklar tappade hon bort sig ganska rejält, men fick helt enkelt lösa det själv, vilket hon gjorde, och jag tror att det även är nyttigt för henne, att känna att hon leder mig och har kontroll, att jag inte kan styra henne, eller hjälpa henne, men att hon är drottningen i spåret! Så flera sådana spår blir det!
Man fick nästan tävlingsnerver där man gick :)

Qlan fick ett appellspår, med rätt lång liggtid och okänd spårläggare, hon har fart och motivation i spåret, ibland går det lite för fort, men jag verkligen älskar hennes motor! Gör så ont i hjärtat att hon inte är hel i kroppen.. :(

Efter spåren åkte vi och badade i älven, eller hundarna badade i älven.. söka frolic under vatten är visst jätteroligt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar