fredag 19 juli 2013

Ledarskapsfunderingar...igen.

Ni som har läst min blogg ett tag, kanske har sett mitt inlägg om ledarskap, som jag skrev för ett bra tag sen, och hur jag ser på det med ledarskap.

Man blir ju upprörd när man hör valpägare få till råd att det första ni ska lära valpen är att ni bestämmer och ett "sch" ord som ni kan korrigera med.. men hallå? Vad är det för fel att bygga en relation på att försöka bli vänner, som vi människor gör med varandra? Nä, det är väl fel, för risken att hunden tar över och blir våran ledare är för stor....!
Då är det väldigt konstigt att jag som lever med just nu 29 hundar, och 3 katter, ALDRIG har sett att mina hundar har försök ta över ledarrollen från våra katter, för visst är det ju katterna som bestämmer :) Har heller aldrig sett katterna på något sätt försökt att ta över ledarrollen över hundarna (fast dom har nog redan den) Katterna är väl kanske de som bestämmer här hemma, eller iaf tror dom det ;)

Jag tror faktiskt inte att det är så att olika arter kan ta över en annan art på det sättet ledarskaps fantasterna pratar om att ta över.
I skogen lever vilda djur, och jag tror inte att en ren försöker bestämma över en älg..

Nä, ha kul, bli bästis med ditt djur, så kommer du hur långt som helst!! Visst ska vi ha regler, som djuren måste anpassa sig efter, men jag har extremt få regler, och mina hundar lever ett sådant liv att om dom hade varit ute efter en ledarroll, hade dom tagit den.. men dem är hundar, och vi är människor, och vi lever i harmoni med varandra, så alla trivs :)

Nåja, nog om det!

Idag har vi vallat lite igen, och idag kändes det mest som ett stort förvirrat pass.. så nu ska även vallträningen planeras noga!! :)

I kväll spårade vi och det gick hur bra som helst!! Riktigt roligt var det, Takida hade sug i spåret och plockade alla pinnar! Så hon kan nog även bli en spårhund :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar