onsdag 17 juli 2013

Att planera sin träning

Jag är ju verkligen inte en som dokumenterar allt i träningen, eller skriver långa träningsdagböcker, det ids jag inte (tyvärr kanske) Men jag försöker iaf ha en plan med min träning och ibland skriva ner hur träningen gick med enkla ord. På slädhundarna dokumenterar jag bättre, men inte mycket, jag skriver distans, tid och spann uppsättningen, även väder och spår. Men det går faktiskt att göra med en app på min mobil, så den sköter det mesta där ;)

Men iaf, jag tycker att man ska försöka planera sin träning, ska man ut och träna ex. vis lydnad är det så lätt att man åker till träningsplatsen, tar ut hunden och kör på, helt utan någon plan. För det mesta tränar man det som annars går bra, för vi vill ju att det ska se bra ut ifall någon tittar på oss? Vi kör lite fotgående, nån inkallning m.m, och tänker väl heller inte så mycket igenom hur det går, eller vad vi behöver träna mer på.

Vid att träna så tror jag det tar längre tid för oss att få fina moment, vi, eller hunden, vet inte vad vi tränar, och vi belönar lite var som helst, när hunden gör bra ifrån sig.
Jag tror så här: om man avsätter minst 5 minuters träning varje dag, där man innan har planerat (jag skriver på en post it lapp) vad man ska träna och vilken del man ska fokusera på, så blir träningen mycket bättre än om jag tränar 1-2 timmar med blandade hela moment, visst ska man träna hela momenten ibland, men det finns alltid delar vi kan jobba extra med.
Jag skriver ex.vis att jag ska träna fotgående, vänstersvängar. Då fokuserar jag på vänstersvängarna och försöker få in så många vänstersvängar på så kort tid som möjligt, för att få belöna de bra och för att hunden ska förstå vad vi jobbar med. Bara fotgående är ju en massa olika delar vi kan jobba med, bland annat starter, vändingar, attityd, följsamhet, kontakt, + massa mer :) Och jag börjar faktiskt tycka att fotgående är riktigt roligt när jag ser på det så, och inte bara som en transport :)

Så om man har en liten plan med sin träning tror jag att träningen ger mycket mer, och vi ser snabbare resultat :)

Jag har varit tre dagar i Boden nu, Söndag var det spårkurs och Måndag, Tisdag var det tävlingslydnadskurs. Det är så roligt att hålla kurs, och att efterfrågan är så stor som den är! Har tränat lite med Takida som fick följa, och det är så kul att träna med henne nu, hon är helt obrydd i nya ställen eller störningar, och en riktig buse i träningen, precis som jag vill ha det!! :)
Hon fick även spåra på en äng för första gången, och det gick riktigt fint, inga tveksamheter alls, full fart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar