onsdag 4 juli 2012

Operation

Idag var det dags för Sonics operation i Gällivare. Kl 08:00 skulle han lämnas, riktigt jobbigt att lämna honom där, men jag skulle ju få tillbaks honom kring lunch så det var bara att vänta... Och vad gör man i Gällivare en hel dag då? hmm, åkte ut till BHK Malmen och körde lite agility, på en jättesvår (för mig) hopp bana, kändes inte alls kul, och Jason var seg och inte på hugget som han brukar. Visst han kände nog att jag var lite ledsen efter att ha lämnat Sonic, sen har jag en del träningsvärk efter måndagens sökande efter hunden Ginza, då vi gick en dryg mil på för det mesta myrmark och tågräls... Jason sprang lös i skogen och sökte, och gick i koppel på järnvägen, så gissar att han oxå är rätt mör i kropp och tassar efter den svängen. Rätt vassa stenar på järnvägen..
Vi hittade ingen hund, Jason markerade på några ställen, men svårt att veta om det var hunden, ren eller björn han kände... Ginza kom hem senare den kvällen efter fyra jobbiga dygn på rymmen, så nu är hon med sin familj igen!!

Vi lämnade agility banan ganska snabbt, tränade lite med tjejerna, innan vi åkte ut å vallade lite får. Det är kul att valla, och ser verkligen fram emot semestern då det blir stort fokus på det! Qlan vaknade till idag, och var ivrig på fåren när dom rörde sig, hon fick hålla sig i koppel och bara flytta runt dom. Jason behöver träna på att ta ut sitt hämt, och vi jobbade med det, dock lite svårt när fåren är så lättfotade, men vi fick några fina pass :) Takida var det samma sak med..

Sen blev det lite fika i Gällivare innan jag äntligen fick samtalet om att allt gått bra med Sonic!! kl 15 fick jag hämta honom... och var där i god tid, men han hade lite svårt att piggna till så det drog ut på tiden ännu mer, så halv fyra lämnade jag kliniken med en vinglande Sonic..
Veterinären har öppnat upp benet där han hade fraktur, det var ett sesam ben som krossades i höstas, och inte riktigt blivit bra. Så nästa steg blev att öppna upp och kolla, innan ev. tån tas bort. Det sesambenet som var trasigt i höstas, var rätt skrövligt och det lilla benet togs bort helt under operationen. Då såg dom oxå att den andra delen av sesambenen hade hoppat ur led, och var på helt fel ställe, och hade dragit senan dit, så det har dom flyttat tillbaks och satt fast på rätt ställe.
Så nu är det gips som gäller, nästa fredag ska vi ner igen, då åker gipset och stygnen för att se hur det ser ut, sen om det verkar ok börjar rehabiliteringen.. Som visstnog kan vara rätt lång.. Men det är det värt!! Veterinären lät positiv och prognosen för ett aktivt hundliv ser bra ut, kanske ingen tävlingshund på högre nivå, men det får vi ta, vill bara att han ska vara smärtfri och få springa lös i skogen :) Vi får väl lägga lite mer tid på vänstervarvet med honom i stället, åka och försöka samla fler ch titlar ;)
Iaf skönt att det är gjort, och att det är sommar så att vi kan köra simträning här hemma sen :)

11 tusen gick kalaset på, tur att man har försäkring, och jag är riktigt nöjd med Folksam. Jag hade inte ens ringt och varnat dom om operationen, och det var inga problem att direkt regulera hos kliniken, medan en annan kund som skulle göra upp samtidigt som mig fick vänta och tjorva, och gissa vilket bolag dom hade...jo Agria ;)  Lät som att Agria strular mer, och det är den erfarenheten jag oxå har, och anledningen till att jag har bytt till Folksam :)

Missade kvällens inoff i agility på klubben, ville vara med Sonic då han har varit lite orolig. Jag har anmält mig till agility tävling med Jason till helgen, just nu känner jag inte alls sug att åka dit.. men vi får se.. :)

Nu ska jag fortsätta att kramas med vovvarna!!

1 kommentar:

  1. Skönt att höra om Sonic! Hoppas han får springa som den clown han är nu!

    Vi ska hitta motivationen! Imorgon kväll! :D

    SvaraRadera