söndag 1 juli 2012

Tänk om...

.....man skulle överraska med ett blogginlägg?! :) Undrar om jag ens har några läsare kvar, förstår att ni inte orkar gå in här för att kika, det är ju verkligen ingen aktivitet alls här..så fy på mig :)

Livet rullar på, och jag har sommarlov!!! Fast det känns inte riktigt som det, jag har som hela tiden fullt upp ändå... men för det mesta roliga aktiviteter :)

I helgen var det utställning i Gällivare, på fredag hade BHK Malmen utställning för SBK raser. Där ställde jag Qlan, Sonic och Bodie, och det gick ju bra! Det var 10 aussies, 3 av dom var valpar, och Qlan blev BIR valp! Sonic blev BIR vuxen och Bodie andra bästa hane med CERT och BIR veteran + BIS 2 veteran! Sonic blev oxå BIS 2 bland dom bruksmeriterade.

På Lördagen var det den internationella midnattsolsutställningen, där ställdes Sonic och Bodie. 15 aussies på plats, och ett gäng snygga hanhundar! Sonic gjorde bra ifrån sig, Excellent, CK, sen var det Bodie, oxå Excellent med CK.. sen in i bästa hanhund, Sonic vann, och överraskande så blev Bodie andra bästa hane med CERT!! I finalerna åkte Bodie ut, och Sonic åkte ut som en av dom 6 sista! Det spöregnade hela dagen, så rätt skönt att komma hem och in..

Annars har jag startat en rolig tävlingslydnadskurs med lite annat upplägg, riktigt kul!!

Förra helgen var det träningsläger i Finland med Shepmates kennel, så kul att se alla duktiga aussies, och träna hund från tidig morgon till sen kväll! På förmiddagarna var det sök för min del, och med Qlan, hon utvecklas snabbt i sökskogen och gjorde några fin fina skick!!! Eftermiddagen var det vallning och lydnad/agility. Och vad det är roligt att valla!!! Körde med Takida och Jason, och fick en hel del bra tips att ta med mig!!!  Lydnaden gick oxå rätt bra, i Finland har dom ett extremt tryck i sina hundar, en enorm glädje och härlig attityd. Jag känner igen det från Jason och Sonic och har nu under sommaren funderat en hel del på det där med träning...

.... så nu lägger vi klick = godis på hyllan ett tag, och kör LEK LEK LEK.. nu går vi bara ut på plan och leker, en kort stund, sen en paus.. och betingar om klickern, den betyder lek! Godis är väldigt lugnande på henne, och nu ska jag försöka få lite fart på henne igen!! :) Och Qlan tränas som Jason tränades som valp, fast med lite mer klickertänk, blandat med annan positiv träning, och med fokus på LEK!

Qlan är en härlig valp på många sätt... men oxå en tjurskalle utan dess like... ingen gosig mysig valp, men en som ligger och sover i sin ensamhet, och har inget behov av att gosa med mig, tur att jag har andra som mer än gärna gör det ;) Just nu haltar Qlan, först trodde jag det var efter "krocken" hon gjorde när vi hämtade henne i Finland... men hittade att hon hade nött ner trampdynan.. Men det fortsatte när trampdynan hade läkt, och än en gång misstänkte jag att det var i bogen efter "krocken" och såg för mig hur jag skulle få ta bort henne redan nu.. men då hittade jag en knöl inne i tassen, på sidan av stora trampdynan, så nu lever hoppet vidare, och jag hoppas att det endast är nåt som har åkt in där och inte kan komma ut.. blir att ringa veterinären i morgon!

På Onsdag ska Sonic opereras i benet, vi får väl se hur det ser ut när dom öppnar, om det går att göra nåt, eller om han blir en tå mindre. Just nu trycker tån på benet och det blir inflammerat och Sonic blir halt vid hård belastning.. Lilla clownen..

Så, annars händer det väl inte så där jättemycket. Slädhundarna njuter av sommaren med bad och promenader. Vi har tränat hårt på att gå fint i koppel, och gå bakom mig. Börjat med en och en hund, sen små grupper, och nu kan jag gå med alla 11 i koppel samtidigt och dom går fint bakom mig. Målet är väl att dom ska kunna vara med när jag springer eller cyklar och gärna gå där bakom mig lös... så vi har en del att träna på ;)

Kika in här ibland, plötsligt händer det ;)

1 kommentar:

  1. ÅHÅ! Chocka nu inte folk allt för mycket på söndagskvällarna. Kul att se att du lyckats med ett inlägg iaf :)

    SvaraRadera