onsdag 11 juli 2012

Min aussie liga.....

......Börjar bli rätt stor :) Just nu bor det 6 aussies här hos oss och hur det blev så många vet jag inte riktigt, eller jo, det vet jag ju, men ibland händer saker lite för fort, och det är inget jag är ledsen över ;)
Om jag granskar min aussieflock, så har alla av dom meriter på nåt sätt, alla är tävlade/utställda, och det känns rätt bra :) Här kommer en liten presentation av våran flock med lurvisar, och vi börjar med den äldsta.

Bodie, eller ASCA CH Spring Fever Colors Of The Wind STDsd som han heter i stamtavlan kom till oss hösten 2011, efter att ha spenderat en hel del tid här från och till. Han kom till Norge från USA 2006, och är pappa till min första aussiekull. En liten hanhund född 2001, så han är inne på sitt 11e år! Han är i mycket gott skick, och jag har haft nöjet att ställa ut honom nu under denna sommaren, två utställningar, och på båda blev han BIR veteran, andra bästa hane (efter Sonic) och med CERT, så på två dagar plockade han sina första Svenska cert, framför flera andra fina hanhundar!!
Han är en lättsam hund, med mycket fart! Han är champion i ASCA (Australian shepherdclub of America) och har started titlar på får och ankor på ASCA trial (Vallning)

Sen har vi tanten i flocken, Quoia, eller NO UCH Dancing Skies Lequoia. Hon kom till oss som foderhund 2003, efter att vi träffade kullen i Piteå när dom var på ögonlysning, jag vart kär och hon flyttade till oss veckan efter.. Hon är en självständig tjej som älskar fart och fläkt, så länge det inte är lydnad. Lydnaden har varit nåt hon inte riktigt tycker om, och därför har vi inte satsat så stort på det. Hon har ett första pris i lydnadklass 1, och ett gäng fina utställningsmeriter, annars är det mest hemma aktivering för henne. Hon är dock en utmärkt slädhund, som har varit på flera fjällturer. Jespers pappa har haft med henne på några turer med sina huskys och kommit hem helt imponerad över hennes insats, hon ger aldrig upp och är alltid redo!! Hon går oxå i led på mitt aussie spann och har ett bra fokus framåt!! Hon är supersnäll och gullig med alla, iaf dom hon känner. Hon är en hund jag kan känna mig trygg med här i skogen, skulle nån oinbjuden komma, så skulle nog Quoia sköta det! Hon är min lilla tant och klippa!!

Nästa på tur är Jason.... min hjälte!! NORD UCH (SE, NO, FI CH) SE LCH Gun Lake Stepdancer SPHIII  Som jag hittade i en annons i hundsport! Åkte ner till Linköping för att träffa honom, sen var det kört! Han var drömvalpen, inte bara var han söt som få, men han var så härlig!! Glad och lekful, och ville verkligen leka med mig, kastade jag en boll hämtade han den och kom tillbaks med den.. Det skulle bli min stjärna, och det blev det!
Hans tävlings karriär gick snabbt, kanske lite för snabbt, men Championatet i lydnaden fixade vi, han hamnade oxå i Elit spår snabbt, där han sällan strulade på special delen. Lydnadsdelen drog en del poäng då jag hade fuskat mig igenom inlärningen och tagit mig upp i klasserna för fort. Nå, godkänd i elit spår är inte illa det heller :) Utställningarna gick som på räls, och han tog championat efter championat där oxå... sen var han en klockren hund med fåren, lugn och sansad med en naturlig balans, riktigt duktig!! Agility startade han i efter minimal träning, och han är min skugga i vardagen! Som jag skrev i blogginlägget för nån dag sen (kolla bakåt i bloggen) så är han en hund som har allt, och gör allt! Han är en kanon draghund, en perfekt junior hund, som barn lätt kan träna med. Han är verkligen en hjälte!!! Och meriter har han ju nog med :)

Sen kommer clownen Sonic, eller C.I.B. NORD CH(SE, FI, NO CH) Tanmarks Back To My Roots. Han kom till oss sommaren 2008, som en 10 mnd unghund. Anledningen var att han var väldigt aktiv och behövde ett aktivt hem, när de som hade han innan sa att han hänger i allt som finns, tvekade jag inte en sekund, den hunden skulle jag ha :) Och kamplust har han massor av, oj vad han älskar att kampa!! Och att leka.. han är en riktigt clown, och det går nog inte ett träningspass utan att skratta när man tränar med honom. Vi har fått ihop en hel del utställningsmeriter, och han går riktigt bra på utställning, men han är ju snygg oxå ;) Andra meriter är ett första pris i lydnadsklass 2, och uppflyttad till högre klass spår. Förra hösten fick vi ställa in lite tävlingar då han fick en fraktur i ena frambenet. Just nu har han benet i gips igen då det inte vill bli bra, och efter en operation där en del av ett sesamben togs bort hoppas vi på förbättring. Även om vi kanske inte kan tävla på hög nivå, så hoppas jag att han kan leva ett aktivt liv med oss! Han är en riktigt rolig och lite klumpig hund, han ramlar gärna ner från soffan och ligger för det mesta på rygg och sprattlar med benen i luften! En riktig clown och en frisk fläkt i vårat liv!

Nästa på tur är Takida, Young & Restless Rough Eagle. Hon kom till oss vintern 2010, hela vägen från Holland. Hon hade en stamtavla som jag tycker är rätt intressant, och en riktig "uraussie" Liten, lätt och smidig, kort och kompakt. En riktigt skönhet med hennes djupa färger. Hon är en liten polis här hemma, och ska ha kontroll på alla dom andra, hon är en gosig tjej som gärna ligger nära och vilar. En hund jag känner enormt mycket för och som har en speciell plats i mitt hjärta, vet inte vad det är, men nåt är det med henne... framtiden får väl visa ;)
Vi har inte hunnit med så mycket, då hon är ung, men några tävlingar har vi gjort, och hon har ett första pris i lydnadsklass 2, och är uppflyttad till lägre klass spår! Hon har visat några riktigt fina bitar i vallningen, och det kommer vi lägga mera tid på i framtiden, tillsammans med brukset. Sök har vi börjat med och det verkar passa den lilla svarta raketen. Hon har framtiden framför sig, och hur lång vi kommer får vi se, men vi har stora mål ;)

Och sist, och minst är Qlan, eller Shepmate`s Bed Of Roses, som kom till oss från Finland i Mars 2012. Ett riktigt yrväder som inte går att missa. Inte riktigt planerat att hon skulle bo hos oss, men nu blev det så, och det är vi glada över :) Hon hörs och syns mest hela tiden, och är en envis liten valp! Hon har enorm fart, och tjurig som få!! Hon är absolut ingen gosig valp, nä hon ligger gärna själv och vilar, inget gos i onödan inte! Men jättekul att jobba med!!! Hon har ju inte hunnit med så mycket i sitt korta liv, men några utställningar har vi gjort, och hon har faktiskt blivit BIR valp på båda, och BIS 2a på en av dom, så hon har ju oxå nån merit redan ;) Jag misstänker dock att det kommer bli fler, och då av den arbetande sorten!


Sådär det var en liten presentation av våra lurviga :) Ett HÄRLIGT gäng, som älskar varandra, och delar gärna sängen med oss, iaf korta stunder :) Dom förgyller våra dagar och gör livet värt att leva!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar