måndag 12 december 2011

Betingning

Klickerträning…igen!

Okej, vi tar det från början.. Klickerträning, hur funkar det?

Som jag har skrivit tidigare är klickerträning ett träningstänk, där man använder sig av en betingad förstärkare, och just betingade förstärkare tänkte jag skriva lite mer om just nu J

Ivan Pavlov, en rysk fysiolog, observerade hos sina fastspända hundar att magsaften rann till om de kände lukten av mat, eller fick se en skål med mat. Hundarna hade ett rör i magen där dropphastigheten av magsaft noga noterades. Pavlov ringde i en klocka strax innan matning och kunde snart se att magsaften rann till endast som svar på klockan, utan att hundarna såg eller kände doften av maten. Hundarna hade helt enkelt lärt sig att koppla ett nytt stimuli – ljudet på klockan – till mat och magsaften rann.
Jag har alltid tyckt att detta är intressant, och kom på att jag skulle testa en grej när jag var ute på en tävlingsresa med mina slädhundar för två år sedan.. vi var ute i drygt 3 veckor, där vi bodde i bilen och reste mycket mellan olika ställen. Hundarna älskar bilen och att vara ute på resor! Vi stannar ofta och är ute å leker/rastar. Och det var då jag kom på min ide.. att planera in mina stopp (man börjar känna Sverige och vet vart dom bra rastställerna är) och just innan vi kom till ett sånt ställe spela en låt.. Samma låt varje gång, just innan vi stannade.. och japp, ganska snabbt fungerade det. Så fort låten gick igång började hundarna resa på sig, skaka och sträcka på sig, för att göra sig redo att gå ut, hade till och med en hanhund som kissade i buren.. varje gång.. Ett kul experiment, men lite halvjobbigt när den låten spelades på radion… då var det bara att snabbt hitta nån stans att rasta dom J Efter denna resan spelade jag låten rätt mycket för att ta bort förväntan på den igen..

Så i klickerträningen använder vi oss av en betingad förstärkare, oftast en klicker.. Och klicket ska ge en känsla i hunden att den gör rätt och att nåt gott/roligt är på väg! Hur vi får till det? Vi ”laddar” klickern med den belöningen hunden gillar, så dom första passen går ut på att få hunden att förstå att klick betyder att nåt gott/roligt är på väg. Då är det bara att klicka och direkt ge belöning, klicka så fort hunden har ätit/lekt klart och klicka igen för att direkt ge belöningen igen, fortsätt så här tills hunden får en förväntan på klicket. Kör korta pass i början. För att testa om hunden har en förväntan på klicket kan man testa att klicka om hunden tittar åt ett annat håll, vänder den sig snabbt för att få godis kan man börja använda klickern i sin träning!

Det första jag brukar lära in mina hundar är kontakt, då dom ofta söker kontakt. Så så fort dom tittar på mig, klick och en belöning, och så jobbar jag. Har jag en ”cross over hund” (en hund som är traditionellt tränad och passiv väntar på hjälp) klickar jag för allt den hunden gör, minsta lilla rörelse, antydan till rörelse och aktivitet, tills jag får igång den, då kan jag börja fokusera på andra beteenden som sitt, ligg, osv.

Men… hur fungerar det om vi är fler som tränar med klicker i samma lokal? Blir inte hundarna helt förvirrade?? Nej, det blir dom faktiskt inte, dom har hundra % koll på vart klicket kommer ifrån, och fullt fokus på föraren och förarens klicker. Jag kan till exempel ha med mig flera hundar på träning, och medan jag tränar en ligger dom andra fritt och väntar, antingen i en öppen bur eller en filt. Dom vet när dom tränas och dom studsar inte upp och förväntar sig godis/lek när jag klickar för den hunden jag har framför dom och tränar..

Så jag tycker att ni ska börja direkt, skaffa en klicker, och börja betinga den J

I morgon ska vi utforska det här lite vidare.. J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar