tisdag 13 december 2011

Tajming

Nu tänkte jag göra fyra blogg inlägg, inte samtidigt, men under veckan, på dom fyra hemligheterna till att bli en supertränare ;) Lite mer förklaring kring orden och vad dom betyder för mig. Hoppas det uppskattas.


Jason och husse i snöstorm

Dom fyra hemligheterna är:
  • Tajming
  • Kriterier
    Belöningskvalitet (förstärkningskvalitet)
  • Belöningsfrekvens (förstärkningsfrekvens)

Idag börjar vi med den första termen, Tajming.

Tajming: Vilket beteende förstärker/belönar du?
”Man får det man förstärker, inte det man avser att förstärka”  Bob Bailey

Min tajming berättar för hunden precis vad jag vill ha, sen är det upp till mig att klicka exakt för det jag vill ha och inte för sent/tidigt, iaf inte i inlärningen..
Tajming är extremt viktigt när vi tränar hund, och något vi ska vara väldigt medveten om när vi tränar.  Jag tycker att klickern är UNIK när man tränar in något nytt hos hunden, min tajming blir bättre och ljudet från klickern låter tydligt, snabbt och unikt för hunden. Klicket markerar det beteendet hunden gjorde och förhoppningsvis det jag vill ha J
Med en bra tajming går träningen framåt och beteendet utvecklas mot det jag vill snabbt. En klickerklok hund lär sig att ”söka klick”, alltså att jobba för ett klick och vara medveten över vad den gjorde när jag klickade, och erbjuda detta igen.

MEN tajming är väldigt svårt, när exakt kommer klicket? Är det för att hunden håller apporten i munnen (tror vi) eller gör hunden sig redo att spotta ut apporten utan att vi ser det, och vi får en hund som spottar ut den i stället för att hålla den…
Är det när hunden ligger i backen, eller har den armbågarna en bit ovanför backen?
Kommer klicket när hunden skäller eller när den har skällt ett skall och blivit tyst? (Om vi nu tränar skall)

Om vi nu tänker oss bort från klickerträningen och funderar lite kring traditionell positiv träning, hur ser tajmingen ut där, och tänker man på den? Jag kan bara prata för mig själv, och jag har tränat med flera olika metoder. Jag la inte så stor tanke bakom tajmingen, iaf inte lika exakt som jag gör nu mera. Det fanns ingen tydlig signal som markerade det rätta beteendet, även om jag pratade med hunden när den gjorde rätt, tog upp godis eller leksak från fickan som den fick… men vad exakt belönade jag?? Och hur markerade jag det?? Visst jag sa ju så klart ”BRA” till hunden, men det kom säkert lite sent ibland och kanske inte lika exakt som nu när jag klickertränar.

Så vilket beteende förstärks?

Hunden kommer i långsam fart på inkallningen, föraren drar upp en leksak och börjar tjoa och springa ifrån hunden, hunden ökar farten till max och springer till föraren, där den får sin leksak/belöning efter att ha sprungit i full fart…

Ett klassiskt fall inom traditionell träning, been there, done that.. MEN… ökar sannolikheten för att denna hunden springer snabbare nästa gång? Vilket beteende belönar vi??
Även om hunden först får sin leksak när den kommer fram och har sprungit snabbt, så agerar vi när den kommer i långsamt tempo, och det att vi agerar förstärker det långsamma tempot, så sannolikheten att hunden springer långsamt nästa gång ökar, det är ju då det händer roliga saker J
I ett sånt här fall kan man istället lägga upp träningen så att hunden kommer i bra fart, ex.vis ha någon som håller i hunden, föraren leker med hunden, springer ifrån, ställer sig sedan passiv mot hunden, hjälpföraren släpper hunden, och hunden kommer i bra fart, DÅ agerar föraren, klickar, springer och drar upp leksaken och hunden får komma å leka. DÅ förstärker man att hunden kommer i bra fart J

Ett annat fall inom hundträning som används flitigt, har själv gjort det, är att locka med godis. Vilket beteende förstärks här:

Vi ska lära hunden att hoppa över ett hinder, hunden står passiv, vi kastar lite godis eller en leksak över hindret, hunden hoppar över hindret och får sin belöning, alltså hunden får en belöning för att hoppa, eller?

Visst, det går helt bra att lära in hopp på detta sättet, men det kanske tar lite längre tid.. Om man tänker efter, vilket beteende förstärker vi?? Just det, att hunden är PASSIV! Vi kommer att få en rätt passiv (och tråkig) hund, som alltid står å väntar på att vi ska agera eller hjälpa den med att slänga saker.. så det är inte hoppet vi förstärker, men att hunden är passiv, och väntar på att vi ska agera..

Här kan man istället göra på lite andra olika sätt som är mycket roligare och effektivare! Vi kan än en gång ta hjälp av en träningskompis (ja, man är rätt beroende av kompisar ;))  ett lågt hinder, klicker och belöning. Man står nära hindret, och när hunden hoppar från träningskompisen klickar jag, sen ska hunden frivilligt söka sig tillbaks till träningskompisen, som klickar när hunden hoppar och belönar hos sig, så kör man tills hunden är säker på hoppet, hoppar den inte, inget klick eller belöning… sen gör man det svårare och svårare eftersom hunden blir säkrare. Jag och min hjälpförare kan stå bredvid hindret så att hunden får ta en båga för att hoppa..
Man kan också använda sig av en target, som riktningsanvisning för hunden.
Men det är viktigt att klicket/ Tajmingen kommer när hunden HOPPAR!!

Man kan också shejpa in det, men det tar vi i ett senare inlägg J

Man kan träna upp sin tajming, ha en tennisboll, be någon studsa den i golvet/backen, och det är upp till dig att klicka när bollen träffar golvet, inte så lätt som man tror…

Så det var lite om tajming och mina tankar kring det. Fundera nästa gång ni tränar, vad förstärker ni? En förstärkning kan vara negativ också, att hunden skäller, och vi säger åt hunden.. att hunden har svårt att komma till ro, vi säger åt den att gå å lägga sig, hunden går och lägger sig, vi är nöjd med oss själv, men hunden är snart uppe igen, och vi tjatar vidare.. istället för att vänta tills hunden ligger och då berömma den. Vi förstärker att hunden rör på sig, och hunden får (negativ) uppmärksamhet. Och hundar som sköter sig är självklart för många, så när dem väl sköter sig så glömmer vi bort att berömma det… vi fokuserar på ”problemen”… alltså, man får det man förstärker, inte det man avser att förstärka.

Så, det var det jag hade idag… fortsättning följer J

2 kommentarer:

  1. Hei Cari!

    Bra blogg du har! Vil du være med i Canis-bloggen? Da bare importerer vi alle innleggene dine automatisk til Canis.se, slik at de blir lest av enda flere.

    Gi tilbakemelding, så legger jeg deg inn!

    mvh
    Morten

    SvaraRadera
  2. Åhh detta uppskattas väldigt i alla fall av mej och min Izor :)

    Hälsningar
    Petra

    SvaraRadera