måndag 21 november 2011

att leva med en klickerhund

Snyggaste Jason... 
Nu vet jag inte om det beror på det, men misstänker att det har lite med saken att göra.. att Takida är en klickerhund... Hon är verkligen påhittig och hittar lösningar till allt, utan hjälp från mig. Oftast är det rätt charmigt, men ibland är det inte sååå bra :) Som i helgen, när vi var på Luleå BHK, där vi spenderade två nätter.. jag hade hundarna (Jason, Sonic och Takida) med mig, och dom fick vara på rummet medan jag umgicks med kursdeltagarna. Hörde hur Takida började gnälla, och tänkte att hon hade tråkigt.. efter en stund blev hon tyst och jag gick in, vill ju inte förstärka att hon gnäller :) Och när jag öppnar dörren ser jag att killarna sover i sänger där jag hade bäddat, medan Takida är på överslafen.. var nämligen vånings säng.. hur hon har tagit sig upp dit är en fråga jag inte kan svara på, men där låg hon, nöjd som tusan :) Tur att hon trivdes där och inte hoppade ner.. men ner fick hon iaf gå, och ingen mer ensamtid för henne på rummet ;)

Hon är ju alltid påhittig, och försöker hitta lösningar på allt, hon öppnar grinden utan nåt problem, hon klättrar upp vid hallfönstret för att få med sig vad som händer ute, hon kollar in allt i ett rum hon kommer in, även saker som hänger på väggen.. hon ska upp på allt.. och är nyfiken som få :) Hon tuggar av koppel för att komma lös, hon vet precis hur hon ska göra för att ta sig igenom kompostgaller, tygburen är inget problem att bryta sig ur.. hon vet precis hur hon ska få igång mig, eller dom andra hundarna.. för att få igång mig hämtar hon saker, hon kommer gärna med koppel, halsband, klicker, leksaker, ja, allt hon kan hitta, allt för att få igång mig, och jag kan ju inget annat än att bli glad när hon kommer :) Hon är som en apa, klättrar över allt, på allt, och har en grym balans.. Vet inte om jag vågar skriva detta, men som TUR ÄR har hon inte kommit på hur man klättrar över hundgården.. även om hon en gång har råkat slå sönder en vägg i hundgården och tagit sig ut.. efter lite spik och skruv så var den förstärkt och jag misstänker att hon har försökt den vägen igen :)

Man kan bara skratta åt alla hennes påhitt, och det är rätt charmigt :) Jag älskar min lilla apa, och hon passar bra i våran lite halvgalna flock ;)
Nog om Takida nu :)

Trött efter helgens kurs i Luleå, där jag var inhyrd som instruktör av sbk, tjänstehundsinstruktörerna skulle ha kurs och jag var en av två instruktörer som var inbjuden för att ge dom lite tips och råd kring brukslydnaden och lite nya verktyg att ta med sig på deras kurser. Lite nervös var jag, då jag vet att det finns lite förutfattade meningar om klickerträning, och jag var beredd på en hel del diskutioner. Och det har verkligen varit en KUL helg, ett riktigt öppet och intresserad gäng, där vi pratade om olika inlärningssätt på dom flesta moment, och jag tror att dom fick lite nya tips och aha upplevelser, riktigt roligt gäng och jag gillar verkligen att ha kurser i tävlingsmomenten!!!
Inte riktigt van att behöva jobba Måndagar än, lite tungt efter kurshelger, som har varit många nu.. men snart lugnar det sig lite iaf :) Jobbet går bra, känns kul, men det är mycket jobb.. men hellre det än för lite jobb ;)

På Onsdag åker jag till Finska Kuosku, nära ryska gränsen, för att ha en 4 dagars kurs där, i klicker och lite grunder i söket. Oxå lite kurs i att jobba med en större flock slädhundar. Ska bli kul, men nytt att hålla kurs på engelska.. så en hel del att förbereda där oxå :) Men kul att smitta andra hundägare med klickertränar tänket ;)

2 kommentarer:

  1. Haha lite klickerhund är det säkert, men hon är nog lite speciell din dam (inte baby längre!) i sig också ;p

    Tänkte köra Lp1 på Ebba nästa år, om du är sugen på att träna lite någon dag? :)

    SvaraRadera
  2. Tror nok det kan være vel så mye individet Takida og ikke så mye at hun er klikkertrent :) Det spiller nok noe inn, men tror det er mest personlighet.

    SvaraRadera