måndag 31 oktober 2011

Frustrerad

Oj vad jag blir frustrerad när jag hittar en planerad aussiekull där tiken har en D höft.. C höft vid första röntgen, D höft vid omröntgen... och att uppfödaren kan ha hälsogarantier.. HUR FN TÄNKER MAN DÅ??? Okej, det kanske är lätt att ge en garanti som typ låter så här: Vid "hälsofel" så har valpköparen rätt till en ny valp/hund.. MEN HALLÅ?? Tror denna uppfödare verkligen att det är så lätt?? Okej, h*n kanske inte har sina hundar på samma sätt som dom flesta andra, som kompisar, men som arbetsmaskiner, och då spelar det ingen roll vilken hund man har, bara man har en hund... Inga känslor inblandade, och lätt att byta ut sjuka hundar..
MEN om man har sina hundar i arbetet, är det inte då extra viktigt att försöka få fram friska hundar så gott det går??

Iaf, det är hög belastning på en tik med D höft att bära fram en kull, och aussies kan få stora kullar.. det sliter bara mer på lederna och tiken mår inte bra! Sen är det extremt hög risk att valpar ska få HD fel.. och även om kullen är fri, så lär det dyka upp som ett brev på posten om man fortsätter använda dom linjerna.. Och vilken reklam gör hanhundsägaren för sin hund? Och hur kan man ens släppa till sin hanhund på en tik med D höft??

Tänk då den valpköparen som sååååå lyckligt hämtar hem sin hund, älskar den mer än allt annat, och efter nåt år måste ta bort den pga smärta... ingen som helst garanti kan få den valpköparen att må bra.. och det är bland det värsta iaf jag som uppfödare går igenom, att en valpköpare, som jag har sålt en valp till, måste ta detta beslut, jag har varit med om det, och det är inte roligt!!
Det finns absolut INGEN anledning att avla på en hund med D höfter!!!! Även om det är hur bra som helst på allt annat... ingen hund är unik på det sättet att det inte finns nån som är minst lika bra..
Och inte går det att göra nåt åt denna planerade parningen heller, förutom att skriva om den, och hoppas att uppfödaren förstår bättre.. Varför finns det inga krav från SKK???? Hoppas att uppfödaren meddelar sina kommande valpköpare (om h*n nu får några) att försäkringar inte täcker led fel eller behandlingar av leder där föräldrarna har led fel...

USH och BLÄ för denna planen!!! Hoppas h*n visar att hon tänker på hundarnas bästa och låter bli denna parningen!!!! Nästan så man skulle kalla det djurplågeri, att med flit utsätta en tik med dåliga leder för en kull valpar, och med flit föda upp valpar som har HÖG risk att leva med smärta....

Ja, det gör ont i hjärtat gör det!!!!

8 kommentarer:

  1. hej hon har redan en kull efter den tiken som inte ens är ett år fyllda ,jag håller med helt och fullt man avlar inte på en hund med hd fel

    SvaraRadera
  2. Den kullen som är födda dec-10 var efter hennes importvalpar(föräldrarna var båda under året), där pappan avlivades för dåliga höfter efteråt. Han blev bara 1 1/2 år tror jag.

    SvaraRadera
  3. Maria, den här tiken har inte haft valpar förut, hon har planerat valpar, men inte fått ihop sina planer, som tur är.. Men den tiken som fick valpar i vintras, med en hane som hade D höfter var bara ett år, och finns inte heller mera i livet, överkörd tydligen.... hanen finns heller inte mer, avlivad pga smärta i höfter... HALLÅ? Räcker inte det för henne??

    SvaraRadera
  4. Som jag förstår är det rasklubben som ställer kraven. Anmälan kan göras till SKK om en uppfödare bryter mot hälsokraven. Har man däremot endast krav om känd status då har man lämnat öppet för sånt här. SKK registrerar och utreder om anmälan görs mot uppfödare som bryter mot div. regler. Vilka krav ställer rasklubben? Inom min ras har det hänt att uppfödare avlat på känt belastade hundar, de har blivit uteslutna ur rasklubben i två år... sedan har de fått börja om igen. Det är en del dubbelspel i rasklubbarna, å ena sidan tycker man saker men å andra sidan vill man inte ha för hårda krav... Svårt att reda upp med för slappa regler tror jag. Håller med om att rasen, denna tik och ev. valpköpare borde slippa utsättas för sånt här!

    SvaraRadera
  5. Åh fy! Vad arg jag blir... Alla bruksraser borde ha krav på ua höfter/armbågar för avel. Den här uppfödaren kan inte vara riktigt klok???

    SvaraRadera
  6. men va! Borde man inte kunna anmäla detta på något sätt? som Annica skriver. Jag tycker att Ni skall gå ut med personens namn! Det här ÄR djurplågeri och för dom som inte vet är det ett brott och kan ge fängelse i två år!

    Fyy vad ledsen jag blir :-(

    SvaraRadera
  7. ...och ändå sker detta helt öppet. Då tänker jag på på uppfödare som avlar på defekter som INTE registreras: dåliga ryggar (medfödda missbildningar) dåliga magar eller hundar med mkt rädslor.
    Bra att du tar upp det!

    SvaraRadera
  8. Hon är anmäld till djuskyddet av mig. Det är förbjudet att avla på sjuka hundar eller för unga hundar.

    Sen är hon också anmäld till SKK av en annan, men det är inte tillräckligt allvarligt för att de ska ta tag i det tyvärr. Och om de väl tar tag i det kommer det nog mest troligt att vara försent.

    Jag gråter blod bara jag vet att det finns puckon som vill spela rysk roulette med hälsan på våra älskade djur!

    SvaraRadera