torsdag 8 september 2011

hur ska jag ha det??

Jaha, ni tycker att det är dags för en uppdatering?? Ja, men då kommer det en här då :)


Den där eviga tiden finns inte, och jag hade gärna tagit ett gäng timmar till på dygnet för att hinna med allt.. men det är bara att köpa läget..

Händer väl inte så mycket skoj, dygnet består av jobb och hundträning :) Slädhundarna är i gång, och det rullar på riktigt bra! Har haft en träningshelg i Norska Skjomen fjällen, och det var sååå härligt, och jag är impad av hundarna, dom skötte sig hur bra som helst!! Hur långa träningsvägar som helst mitt uppe på fjället!!

Vi sov i tält, nåt som inte var lika roligt.. iaf inte andra natten, då det blåste halv storm, och tält duken lät som att det var en helikopter på taket.. Sov inte mycket den natten.. Men Jesper & Takida (som fick sova i tältet med oss) snarkade på hela natten.. Vi hade fint väder och norrskenet sprakade över oss på natten, fångade det på bild, läckert eller hur??


På den andra hundfronten rullar det på, Takida tränas en hel del inför sista examens helgen på Canis instruktörsutbildningen som är första helgen i oktober.. Och det går mycket träningstid till det. Sonic skulle ha behövt mer träning inför sin högre start. Men spåren fungerar faktiskt riktigt bra på honom nu!!!


Har kört lite bur med Takida, att hon får ligga i den på träning medan jag tränar dom andra, fungerar riktigt bra!!! Så här såg det ut när vi tränade in buren..


http://www.youtube.com/watch?v=lVVV4SMreLU


Hon får inget stanna kommande, hon ska stanna där frivilligt tills jag kallar på henne, och då ligger hon där i en "aktiv passivitet" där hon väntar på sitt fri kommando. Hennes attityd på träningen har förbättrats, och hon verkar tycka det är kul!


Så, det var lite från oss.. så får vi se hur länge det dröjer till nästa gång :)


3 kommentarer:

  1. "Aktiv passitivitet"; det gillar jag!
    Jag, som är så anti mot burar - skall absolut börja med burträning: så mkt enklare än koppel, när man skall träna flera hundar!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är riktigt kul med denna typ av burträning, speciellt om man har fler hundar! Man kan så klart använda en filt eller nån annan station oxå.. Finns en DVD som heter Crate Games, med Susan Garrett :) Och det blir verkligen en Aktiv passivitet, då hon är redo att skjutas ur buren när som helst :)

    SvaraRadera
  3. Sjukt fin bild på tältet och norrskenet! Gör det det till en tavla, eller kanske två så kan jag få ha en på väggen (som Takida kan spana in nästa gång hon är på besök)

    SvaraRadera