tisdag 12 juli 2011

Söka eller spåra?

Nu har vi en riktigt bra sökgrupp i Kiruna, duktiga hundar och förare som vill ha framgång i träningen, och det känns riktigt KUL!! Kanske dags att ta upp en instruktör så att vi kan utvecklas bättre, även om jag tycker att vi utvecklas och lyckas med våra hundar.

Iaf så blir det premiär för Takida på söket ikväll, även om jag inte kommer köra nåt sökarbete med henne innan spåret är befäst, så ska jag börja med "flying"
Jag står på mittstigen, har en figge i varje ruta nån meter framför och bakom mig på en linje, Takida ska då söka kontakt med den figgen jag kollar på, figgen klickar och ger henne belöning, sen blir figgen passiv och Takida ska frivilligt lämna figgen springa rakt över mittlinjen till den andra figgen, och passera nära mig på stigen. När hon får belöning hos figgen, vänder jag ryggen till dom och riktar min kropp mot den andra figgen, på så sätt ska hon (förhoppningsvis) förstå att jag endast passivt visar åt vilket håll hon ska springa, utan att hon behöver stanna till vid mig, som ska ge bättre "flyt" på sökarbetet sen...

Kommer oxå träna markeringar, har tränat in lösrulle hemma, att hon hamtar den från Jesper, kommer till mig, lämnar den, springer till Jesper å får belöning. Fungerara riktigt bra hemma, när Jesper sitter i soffan å kollar tv :-) Han håller rullen, Takida hämtar den, ger den till mig och springer till J för att få godis..

Jag tänker baklängeskedja in den på nytt i kväll, då det är nytt ställe och nya figgar.. Så här kommer kedjan se ut:

1: springa från mig till figge, jag säger "visa" när hon lämnar mig, figgen klickar när hon kommer och ger henne belöning. Upprepas 3-4 gånger.

2: jag ger henne lösrullen, låter hon hålla den några sekunder, säger "tack" o visa, hon springer till figgen, klick o belöning från figgen..

3: jag ger henne lösrullen, låter hon hålla rullen medans jag kopplar henne, säger "tack" och "visa" , hon springer till figgen, klick, belöning hos figgen.

4: figgen håller Takida i halsbandet, ger henne lösrullen o släpper henne, hon springer till mig, jag kopplar henne, säger "tack" och "visa" spring till figgen, klick o belöning hos figge..

5: Takida är hos mig, när figgen sitter ner å visar rullen ska hon springa dit, ta rullen, springa till mig, jag Kopplar henne, säger "tack" o "visa" hon springer till figgen, klick och belöning :-)

Det är den kedjan jag vill lära in på henne, och varje steg förstärker föregående steg. Viktigt att inte belöna i kedjan, men låta dom olika delarna i kedjan fungera som "belöning"..

Så det ska vi göra i kväll..

Sonic ska få ett spår, och några spåruppsök.. Jason vilar än stackarn, tassen läker riktigt bra, men det tar tid..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar