söndag 10 juli 2011

mer filmer

Japp, här dröjer det mellan inläggen, men det är ju sommar och då är man ute :) Eller... jag har äntligen haft en helg hemma, riktigt skönt skulle det bli, men på Fredag kväll drabbades jag av magsjuka, så då har jag legat hela helgen.. trist, men man får väl se det som en bra grej att det var denna helg, och inte när jag var iväg nån stans..
Vi tränar på, och kämpar i värmen. Bor man i Kiruna är man inte direkt bortskämd med värme, men denna sommaren är ju helt underbar..kanske lite varmt ibland, och kvavt.. kollade max tempraturen på min termometer, och vi har haft 50,3 grader i solväggen.. alltså 100 grader varmare än i vintras.. kontraster, JAPP!!
Iaf, här kommer två filmer från framåtsändande träningen, lägger ut länkar till Youtube, då blogger blir lite trögt om man lägger ut för många filmer, har jag märkt..

på första filmen vill jag ha galopp till plattformen, har fått fram en fin galopp, vill ha en rätt lugn galopp med bra framåtdriv, ingen rusning, men en kontrollerad galopp, och det tycker jag hon har.. hon stannar inte riktigt på plattformen, då belöningsförväntan är för hög framåt, men det ska vi tränar mer på.. Här kommer den:
http://www.youtube.com/watch?v=WAXRxhXCPHg

På nästa film är det skritt från plattform.. och jag vill ha skritt, det är lättare att belöna ett skritt, än ett trav, svårt att få samma tempo på travet varje gång man belönar, så därför väljer jag skritt, när hon går över i trav bryter jag henne med ett "ojdå" kommando, och olika kommandon, så det inte blir negativt laddat, sen gör vi om direkt, och hon tar det snabbt, skritt är det som gäller.. Även om hon har svårt att hålla sig ibland, och testar gå över i trav.. men det ger ingen belöning, så skritt är det som lönar sig :)
http://www.youtube.com/watch?v=MWmS8s5diU4

Annars njuter vi av sommaren och badar så ofta vi kan :)
Höstens kurser är planerade, så är ni sugna att gå kurs och ha kul med eran hund, anmäl er :) Kurserna hittar ni här: www.topdog.se klicka på kurser.

Ha det gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar