torsdag 30 juni 2011

Filmer

Ja, äntligen ett blogginlägg från mig.. jag vet, jag är riktigt dålig på att blogga!
Träningsmotivationen är på topp, iaf efter helgens Canis träff i Trondheim, tävlingslydnad stod på schemat, och det blev en hel del att tänka på! Riktigt kul är det, och vi är verkligen ett riktigt härligt gäng som går i år :)
Jag har nött grundfärdigheter med Takida, och det är riktigt roligt! Hon är en hund som erbjuder mycket och snabbt! Det har gått över förväntan, och hon lär sig sååå snabbt, även om allt ännu är helt frivilligt, några GF har vi börjat jobba med stimulus kontroll, och det är riktigt roligt, speciellt när hon ska vänta på mitt signal, eller vänta på rätt signal, hon vill erbjuda snabbt, och då blir det inget klick :)
Fokus i träningen ligger nu mest på Framåtsändande, fjärren och lite lydnadsträning (delar av moment)På framåtsändande vill jag ha Galopp ut till en plattform, men har haft svårt för galoppen till den, så vi tränar stå med nosen framåt, även om jag är bakom, på plattformen, och galopp från mig i två delar, har satt ihop dom några gånger och fått till galopp fram och upp på plattform :)Så här ser första delen ut, galoppen från mig...:




Sen tränar vi sakta gående oxå, och hon har förstått att det är skritt som gäller, igår gick hon upp i trav, men kom på sig själv och gick ner i skritt igen, KUL!! Har ingen film på det, men ska fiska fram det..
På fjärren är det olika skiften, som vi tränar frivilligt nu, på denna filmen är det stå från ligg med låsta bakben. Rör hon bakbenen får hon inget klick.. Jag belönar ner henne i ligg, när hon har gjort rätt klickar jag, sen får hon en godis i stå, och en godis när hon lägger sig som jag lägger på backen, då hinner jag resa mig innan hon har hittat den och ätit upp den :) Annars är det risk att hon följer min hand, eller att jag reser mig, och det vill jag inte ha som signal på henne..







Sen tränar vi frystarget med nosen på olika föremål.. en av uppgifterna till Canis kurset är att hunden ska diskriminera mellan tre olika föremål, på signal, och olika beteenden beroende på vad man säger, ex.vis "föremålet" nos, tass, eller apport..Vi kollade oxå på vittringsprovet i helgen, och hur man kan träna in det.. hunden fryser med nosen på rätt pinne i inlärningen, för att den inte ska "råka" plocka upp fel, och jobba lugnare, sen får man lägga på apport sen.. så då blev det att träna in frystarget på pinnen.. Har haft lite svårt att få Takida att frysa med nosen i handen, hon trycker bara hårdare och hårdare om hon inte får nåt klick.. men lite tips från Cecilie, och några rätt placerade klick, så var det "problemet" borta, nu fryser hon så fint så!! :






Hon är superrolig att jobba med, jag har nog skapat ett litet träningsmonster, hon vill ju träna hela tiden :) Men kul har vi, och det är det viktigaste!
Jason tränar agility och trix med Sanna, och dom är sååå duktiga!!

Sonic är koko i bollen, då vi har löptikar, och han har svårt att fokusera.. blir lite småless ibland... men så är det väl med hanhundar, som har fått para..

Nästa vecka blir det några dagar på vallhundskurs i Umeå, ska bli kul att valla lite och få mera tips!

2 kommentarer:

  1. Så kul att du skriver så utförligt hur du tänker + visar!
    Många bra (klicker-) idéer ger det...

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa och håller fullkomligt med föregående skribent.

    lir en tankenöt att tänka på hur man lägger upp träningen.

    Tjollavippen

    SvaraRadera