söndag 22 maj 2011

Björnhund....?

Jaha, vilken dag, vilken upplevelse!! Vi tar det från början:
Efter ett besviket "resultat" igår på Sonics MT, så var jag tveksam till om jag ens skulle starta i lägre spår idag, då han var rätt trött efter igår, och jag tänkte att det kanske inte skulle gå då han har varit tveksam i spåret....men vi var ju redan på plats och det är ju bra att träna.
Upp kl 6, upprop kl 7.. Sen platsliggning som gick bra, fullt på den! Sen ut till spåret där det strulade en hel del, spår 6 som jag skulle ha fick nån annan, så jag fick ett reserv spår, men strul på det gjorde att jag fick sista reservspåret, nåja, det spelar väl inte så stor roll..
Sonic tog spåret riktigt fint och det kändes väldigt bra, fint i första vinkeln, gick över första pinnen, men jag plockade den...sen hände det nåt, helt plötsligt drog han iväg, full fart,, helt olikt honom..men jag försökte hänga på, in i ett ris, där jag tappade linan, och han drog, försökte ropa på han men han vände inte..helt plötsligt kliver en björn upp 50 meter framför mig och drar iväg med Sonic efter...shit shit, ropar igen, och igen, sen kommer han... Snabbt gick vi mot det vi trodde var vägen med adrenalinet på ytan... Fick ringa Jesper för att hitta vägen, men vi kom just ut vid den när jag ringde...gick mot bilen, lugnade oss lite, och kände jäkla skit! Björnen har ju sprungit iväg, vi ska minsan spåra! Så det gjorde vi, då gick det bra, 5 plus slut samlade vi ihop, men tyvärr hade tiden gått ut....
Riktigt nöjd med Sonic, förutom att jaga å stöta björn, så tog han spåret igen och spårade runt!
Vi lämnade in ett tekniskt fel på vårat spår då det bara legat i 30 minuter, så vi fick ett omspår...efter lydnaden.
Lydnaden gick bra, men han hade riktigt jobbigt med värmen...
Sen var det dags för omspåret, som gick just bakom bruksis... Han tog spåret fint och knallade på, det kom en lös hund och kollade vad vi höll på med, men han brydde sig inte så mycket i den, spårade på, hittade tre pinnar, sen kom vi ut på en gång/rid väg, som han gick efter, när jag såg bilen förstod jag att det inte var rätt...men sliten som han var så gav vi väl upp där.. Lite besviken, lite svårt spår för en lägre hund, bland trafikerade gångstigar vid bruksis, men han kämpade och försökte,säkert nån som gått efter vägen där och då tog han det spåret. Inte mycket att göra åt.
Och jag kommer aldrig sluta förundras över den hunden... Som igår på sitt mentaltest inte ens kunde jaga en liten trasa, idag vindar in, stöter upp och jagar en björn... Så vi kanske får ha en björn i slutet på varje spår så han får upp lite intensitet i spåret ;-)

Igår tänkte jag ge upp spåret med honom...men får nog tänka om där :-)
Han får iaf inte springa lös i skogen hemma ;-)
GRYMT imponerad av honom idag!!!

Nu är det hemfärd, spårpaus några dagar för Sonic, innan vi tar nya tag inför nästa tävling.

5 kommentarer:

  1. Det är självklart att ni ska ta nya tag!!!!!

    SvaraRadera
  2. Han är ju superduktig som går ett spår direkt efter det att han stött upp björn !!!!!! Det är säkert bara rutin som saknas för att han ska bli en spårstjärna.
    Skit i MT:et. Slip har världens sämta MH men är en superhund! Hon är samarbetsvillig och har massor med motor, så jag skulle aldrig vilja byta hund pga av en pappersbit.

    Ulla-Brith och världens bästa Slip

    SvaraRadera
  3. hehe må smile litt. Motivasjoen han trengte var en BJØRN I SPORET HEHE. Tøfft av deg og gå videre etter det. Tester er ikke alltid å stole på, men en pekepin på hvorfor ting er som dem er kanskje. Så supert jobbet av dere begge.Lykke til videre med spor jobbing :) :)

    SvaraRadera
  4. Håller fullständigt med Ulla-Brith, skit i den där pappersbiten. Man brukar ju prata om att det är omöjligt att tävla inom musiken, det är lite samma med hund mentalitet, vi människor kommer aldrig att kunna göra rättvisa sådana test för våra vänner hundarna. Tänk om någon skulle göra olika mentaltest på oss människor! Om man skulle göra 5 test på mig, på 5 olika dagar, vad tror ni resultatet blir? Ganska olika kan jag lova, för en av dessa dagar har jag just kommit hem från jobbet + att jag sov dåligt pga av huvudvärk på natten. En annan dag av test dagarna var en lördag efter en god nattsömn och gott fikabröd jobbade jag bra i alla mina test moment osv... såhär kan det nog se ut för en hund oxå. Ellerhur :-)
    Sedan kan jag hålla med om att jag nog är lite latare än grann frun, som odlar och lagar mat varje dag till en stor familj, jag kan tycka att det går lika bra och åka och hämta hem pizza och så var den middagen fixad, då jag inte är så intresserad av matlagning, men jag kan ibland få upp intresset för matlagning, tex då jag får laga mat till goda vänner,de blir liksom min belöning, till nått som jag inte tycker är så kul egentligen, men om jag får träffa mina vänner så då .. kan jag få ihop nått riktigt gott till och med.. nått i stil med 10 poängare till och med ..
    Förstår ni mig? Det blev lite långt. Men bara du får upp intresset på Sonic så kanske han börjar tycka det är kul med matlagning såattsäga :-)
    Lycka till, men tusan, björnen ush, jag hade ju inte gått in i en skog mera efter en sådan händelse... oj ush, tack och lov så är du så jädrans cool Cari. Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Klart ni kan försöka igen! Sen tror jag han kan bli en riktigt duktig sökhund! Eller agilityhund kanske? (Kanske är lite mindre "självständig" än min svarta?)

    SvaraRadera