lördag 21 maj 2011

Besviken...eller?

Ja, klart man blir lite besviken när man får höra att hunden inte blev godkänd på dagens mental test....men Sonic är fortfarande samma tokiga hund!
tänker inte komma med en massa ursäkter till varför han inte fick ihop nog med poäng, men det är klart man funderar... Jag vet ju att han är mesig, och inte så social, fast social har han väl blivit och den sociala kampen, och hanteringen fick han fullt på!
Det är bara så konstigt att komma ner på plan där med en slö Sonic... Han som sällan står still, han som man får lugna i lydnadsträningen... Han som jämt springer runt som en clown... Var slö, okej, han kampade, men inte så mycket mer.. Ja,ja bara att köpa läget. Kul iaf att se han gå testet, och ja, han förvånade mig på flera ställen..
Det som rullar mest i mitt huvud är om han verkligen är så som testet visade, ja, självklart är han det...nu. Men hur hade han varit om jag hade haft han från valp? Den första tiden är viktig, och han hade rätt stora sociala problem när han kom till oss, nåt som dom som hade haft han innan oss hade jobbat bra med, men vad hände innan han kom dit....? Kommer ihåg när jag hämtade honom, så träffade han sin gamla handler från ungern, en kille, som kom och klappade han rätt hårt mitt på skallen, och man ser hur Sonic kryper ihop, lite strykrädd... Han var 10 mnd när jag fick han, han hade redan hunnit byta hem x antal gånger...och jag misstänker att nån stans på vägen har nån försökt att bromsa den aktiva spralliga hund jag känner, nåt som leder till att han slutar ta några egna initiativ... Men det är bara mina teorier och vad jag har förstått på dom "rykten" jag har hört.. Och jag ser väldigt mycket av det i honom....tyvärr.. Inte så mycket i lydnaden, men där får han hela tiden signaler på vad han ska göra, och hjälp när han kör fast...men därimot i spåret är det solklart...problem, ingen hjälp av mig, då blir han osäker å lägger av..
Så dagens test visade helt klart den hunden jag ser i spår skogen... Men absolut inte den jag ser på lydnadsplan! Så ja, det var Sonic på testet....men är det den rätta Sonic...?

Började detta inlägget med att skriva att jag inte skulle komma med några ursäkter...men hela inlägget blev väl en stor ursäkt, man söker alltid nåt att skylla på, eller hur? 14 futtiga poäng saknades... Men kvällens lydnadsträning visade vilken underbar härlig hund, och jag är evigt tacksam för att han fick komma till oss, TACK Marie!!!

I morgon startar vi lägre spår........

1 kommentar:

  1. Tog min andra Aussie när hon var drygt ett år. Hon hade då hunnit vara i 2 hem tidigare. Hon är en hund som är känslig för dominans. Främmande människor och speciellt män brukar hon inte vilja att de ska ta på henne, (Vissa går bra speciellt de som tidigare haft vallhundar). Hon backar undan eller kastar sig på rygg. Vilket du kan förstå inte direkt går hem hos domare på lydnadsplanen eller i utställningsringen. Får hon lära känna personerna sitter hon helst i knä och pussas. Jag kan inte undgå precis som du att tänka om något har hänt henne i när hon var valp eller om hon bara är sån. Hon har ett godkänt MH, vilket jag var förvånad över faktiskt ;) Hon är så tuff i vissa situationer.

    Den sociala biten går bättre och bättre. Min andra aussie älskar allt och alla. Hon är den som gärna lämnar lyndnadsplanen för att gå och hälsa på domare som sitter på sidan om. Han/hon såg ju ut som att kunna klia henne :). Det jag ville få fram är att jag känner igen mig i det du skriver.

    mvh Moa

    SvaraRadera