lördag 26 februari 2011

SM dag 2...

....är nu avklarad.. Med en nervös känsla i magen startade jag ut 09:04.. Är ju osäker på hur länge/långt dom ska orka, och med Kiruna tävlingens total knäck i bakhuvudet så var det lite osäkert..
Satte in Lasso & Laxen idag, som vilade igår, så då var 4 av hundarna på spannet 1,5 år!! Ett riktigt unghunds spann.. Spåren kändes rätt bra på första varvet, på sidorna var det hårt, men rätt löst i mitten, där hundarna springer, men det var inte samma "mådd" som i går.. hade med min GPS, och det är så bra att ha den, så jag bestämde mig för att hålla samma långsamma fart som i går, och det var nästan på minuten jag varvade! Hundarna jobbade bra första varvet, två av unghundarna svamlade lite, men det är ju deras första tävling, så det är inte så konstigt. Vid varvningen ville dom försöka smita till målet, men vi tog oss förbi, sen fick jag stanna efter varvningen och klappa om dom lite.. sen gick dom på igen.. Andra varvet var spåren rätt sönder trampade och i alla backar hade storspannen använt storbromsen så det var diken.. jobbigt för hundarna.. Men dom spang på rätt bra, kom ikapp ett öppen spann och körde om, fick lite strul och ett stopp, men sen var vi på gång igen.. Men tunga spår och omkörning med lite strul tog knäcken på Peak som är rätt vek, det får inte hända för mycket för att hon ska gå bra.. blir det lite tufft så ger hon upp lite för lätt.. så hon fick åka släde ett tag... mot slutet satte jag in henne igen och hon fick springa i mål.. Mizzie fick ta hennes plats i led, kanonbra gick det!!!! Mizzie har gått i led en gång tidigare på träning, och det gick kanonbra för henne nu! Hon är lite på Ittan, men det var inga problem.. Peak får nog stå över i morgon, så då får jag starta ut med Mizzie, får väl se hur det går..
När jag hade 1,5 km kvar till mål såg jag ett spann framför mig, och tänkte att det var ett spann som hade brytit, hade ju bara Karro framför mig, och hon har ett bra spann.. Men Karro hade haft lite problem, och jag körde in några minuter på henne!! Jag körde på ungefär samma tid som i går, riktigt nöjd med det, och hur hundarna orkar och fungerar!! Distansen i dag var längre än i går, närmare 46 km.... så med tanke på hur lite tränade mina är, så har dom gått riktigt bra!! Varmt var det oxå... och ännu varmare ska det bli i morgon...
Fortsättning förljer....

1 kommentar:

  1. Härligt! Lycka till imorgon! Håller tummarna för er :)

    SvaraRadera