söndag 13 februari 2011

Halsfluss

Ja, jag vet att det är superlänge sen jag bloggade, men tiden (som vanligt) räcker inte till, heller inte motivationen att skriva nåt.. Men nu har jag lite funderingar, och tänkte dela med mig av dom..
Nu är det så här, att vi fick halsfluss på hundarna för två år sen, halsfluss, halsinfektion, infekterade tonsiller.. ja, vad ska man kalla det.. Då medicinerades dom under hösten, och blev "bra" igen.. vi tig bort tonsillerna på två hundar, och sen märkte vi inte mer av det.. tills nu, nu tyckte jag att dom kändes sega, kollade upp halsen på dom, och dom var röda, och några var svullna oxå, medicin o vila i 10 dagar.. Dom har kännts rätt bra på träning, även om distansen varit kort, och det tog några pass innan dom fick nåt tryck.. men kändes som vi var på rätt väg, rätt många pass inställda pga kyla, men med 8 träningspass efter vila startade vi på Kiruna Open i helgen, Lördagen var rätt varm, - 8 grader, lösa spår pga MYCKET snö som kom under Fredag kvällen, hundarna jobbade på och kändes rätt bra, trötta, men gav inte upp.. Idag var temperaturen -28 när jag startade, tveksam till start, men startade iaf.. dom orkade ett varv, vid varvning gav dom upp... kollade några i halsen och dom är röda å svullna..
Men det kanske är så att det inte beror på halsarna, men på för lite träning...? Den jag har som är mest röd i halsen, hade inga problem att orka i helgen, var nog den som gick bäst idag sista varvet.. Fick hem en ny hund, han var riktigt röd å svullen i halsen, men han som har haft honom säger att han går som en gud..
Alla äter o är pigga å glada annars.. Kanske är så att jag försöker hitta nåt att skylla på?? Okej, dom är röda i halsen, men skulle man kolla runt på andra hundar så kanske dom är lika röda.. Det kanske är så att dom är för dåligt tränade, att det tar längre tid att få upp dom i form, att dom unga hundarna, som faktiskt är halva spannet, inte är redo för dom distanserna än, att motivationen inte räcker till..
Vore rätt intressant att kolla på andras hundar, hur dom ser ut i halsen, för jag förstår att kylan inte är bra för halsarna på våra hundar.. Eller är det nåt annat som gör att just mina hundar är röda?? Började fundera när jag fick hem den nya hunden o kollade i hans hals....
Kanske jag ska fortsätta träna nu, även om det är riktigt kallt, för att se om jag får dom i bättre form..
Känns ju lite som att denna säsong snart är slut, jag hade sett fram emot ett VM i Norge.. men om vi tar oss dit är en annan sak, 2 veckor till SM och enda uttagningstävlingen, 3 x 42 km.... är dom redo för det.. Planen är att åka ner till Hamar efter SM, ligga där å träna innan VM, och få dom i bra form där nere i värmen.. men håller dom??
Nå, det tål att funderas på, och jag hoppas det görs mer studier på hård träning av hund i extrem kyla, om den torra luften här uppe är bättre/sämre än luften söderut..
Nu är det -35 grader ute, alla hundar är inne i värmen, och det ska hålla sig riktigt kallt hela veckan, och veckan efter, ska jag ta mig till SM, så måste jag träna..
Hade jag fått 5 minuter med den som bestämmer temperaturen så hade det nog blivit ändring, förstår inte varför det ska vara så kallt??? Till vilken nytta???????
Nå nu ska jag äta middag....

3 kommentarer:

  1. Låter bekymmersamt. Denna jäkla kyla. Förstår din frustration. Har det gjorts nån odling eller så på hundarna? Hoppas verkligen att meterologerna har fel vad gäller fortsatt kyla. Här är det också kallt och ska tydligen fortsätta hela nästa vecka. Vill spy åt kylan nu och i din situation så måste det ju vara etter värre.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte heller mycket om röda halsar, där har vi sluppit problem. Du kan inte höra med slädhundsförarna runt omkring har dom samma problem? Fast dom kanske inte tränas på samma nivå. Halsdukar till hundarna kanske?

    Hoppas det blir bra så ni kan vinna SM trots bekymmerna =)

    SvaraRadera
  3. Usch..förstår din nojja, hade sammma och ändå tävlade jag inte. Man började fundera om det smittade oxå mellan dem...tror ju tyvärr inte att det är bra med denna jävla kyla...å all kalluft de drar ner...å det ska vara så här skitkallt länge igen. Tror du gör rätt iaf som har de i värme. Avvakta och börja köra igen när de ätit kuren eller nästan hela. Deras ovilja mot andra varvet kanske har mkt med kylan att göra idag oxå. Om det var 28 vid klubben så hade du garanterat 35 på myrarna. Och halsarna reagerar nog på kylan å du var ju ändå ute i 1.20. De har ju så nyligt varit under behandling.
    Anna Su

    SvaraRadera