onsdag 10 november 2010

Kyla


...oj vad kallt vi har haft nu några dagar, närmare - 30 på natten... känns lite konstigt att man redan i början på november ska ställa in träningspass för att det är för kallt.. nu har jag inte behövt göra det än, då det har legat kring -20 på dagarna.. och min gräns går vid -20..dels så gillar inte jag att frysa, men mest för hundarnas skull, visst, man kan alltid ta på dom "kläder" men den kalla luften dom andas in vid hård ansträngning när det är riktigt kallt kan inte vara bra för dom.. så då står jag hellre över det passet.. Förra vintern fick jag ställa in väldigt många pass, och ska denna vintern bli ännu kallare så blir det nog att åka söderut på träningsläger ofta.. Hoppas dom som har kommit fram till att vintern ska bli den kallaste på över 100 år, har fel...

Annars har vi massor med snö, och fina spår, inte riktigt bra ankarfäste där jag kör, som har gjort att jag har släpat i linorna några gånger, när man måste stanna för att trassla ut nån hund, och när man är på väg tillbaks rycker dom iväg.. bara att ta tag i det man får, och släpa med, oftast går det att ta sig bak till släden och upp på den, inte riktigt säkert än, men mycket adrenalin ;)

Igår när jag körde hundarna, så kom jag över ett back krön, och ner för backen framför oss gick flera hundra renar på ett led, såg ett långt led med renar, och ledet gick av spåret och in i skogen efter några hundra meter.. bara att stå på bromsen och hålla sig bakom... Dom gick lugnt och fint framför hundarna, och när dom sista gick av spåret in i skogen, var vi ca 20 meter bakom.. hundarna kollade inte ens efter renarna, men fortsatte efter sitt spår :) så det gick lugnt till för renar och mig :) Rätt häftigt att se alla framför oss! Skönt att hundarna inte bryr sig och vill efter dom :)

Vi har haft besök från Finland, Ritva har varit å hämtat en av våra hundar, Iroz.. kommer sakna honom, men har haft 11 hundar i träning och vill bara ha 10 nu när man kör släde.. Iroz är en riktigt duktig ledarhund, men lite för liten för 6 spann.. Ritva har en kennel med Siberian Husky, Samojed och Aussie, och vill prova på Alaskan Husky nu, jag tror nog att Iroz kommer charma henne och att hon kommer trivas med honom :) Vi kommer iaf sakna våran blåögda snygging!

Dagarna räknas innan resan söderut börjar, ser verkligen fram emot att få hem Takida och hon verkar vara en galen liten valp, precis som jag gillar ;) Måste nog köpa en tröja åt henne så hon inte fryser här uppe i kylan..
Nä, ut å jobba lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar