lördag 14 augusti 2010

Hundträningsdag...


Nu har jag ett gäng nöjda hundar här, efter en dag med akiviteter. Morgonen började med eftersöksträning för Rask, som inte alls gick bra, han ville inte ta nåt som hade varit i livet nån gång i munnen… orkar inte lägga ner energi på det, vi får låta bli att starta på jaktprov, det viktigaste är ju att han fungerar i jakten.

Ute i skogen fick Gina ett kort spår, bara 50 meter, och det gick bra, så med det i minnet fick hon en paus och senare på eftermiddagen åkte jag ut igen i skogen, la några spåruppsök åt Sonic, ett 600 meters spår åt honom, och ett 300 meters åt Gina..
Sonic fixade spåruppsöket riktigt bra, han tog rätt och fick belöning snabbt i spåret! Två spåruppsök körde jag. Sen fick Gina gå sitt spår och det gick bra, hon är lite virrig i början, men efter en stund lugnar hon sig och spårar på, mera rutin så blir det bra! Alla pinnar plockade hon iaf!

Sonics spår började på en rådjursväg, en trampad stig efter vilt.. och han drog iväg bra i spåret.. men missade där jag hade gått av stigen, så jag fick ta tillbaks honom, han hittade mitt spår och gick riktigt bra.. Jag hade tagit färska björkpinnar i spåret, och han gick över dom två första, den tredje stannade han till vid och började söka.. fick hjälpa han lite och visa han att det faktiskt var skogspinner han skulle ta, då var dom andra 4 pinnarna inga problem, dom plockade han fint! På slutet hade jag satt fast fendern vi hittade i Norge i ett träd, oj vad han blev galen, kampade loss den och var såååå stolt!!!

Efter spåren körde jag lite uppletande med Jason, Sonic & Gina, inga problem hade dom, Gina har liiite problem att komma in med sakerna, men det är bara att lägga lite jobb på så blir det bra!
Det var regn ena minuten, sen sol… och knotten trivdes i värmen… ush vad dom var överallt, i ögonen, öronen, munnen.. svårt att försöka träna hund bland dom.. hoppas det blir kallare snart!!!

Har varit 19 grader idag, så det var lite för varmt att köra hundarna, men dom fick bada i stället, inte fel tyckte dom! Det regnade den tiden jag var ute med dom, men det bryr sig inte hundarna i… jag blev dock blöt och full i sand, men vad gör det, när hundarna är nöjda!

1 kommentar: