fredag 25 april 2014

Snart sommar

Nu går vi mot sommar, snön smälter, och nu får den gärna försvinna snabbt! Det går inte att göra så mycket med den snön som finns kvar, visst, man kan köra efter nåt skoterspår, men snön är rätt vass för tassarna och jobbig att springa på, så vi har kört våran sista tur här hemma. Ännu finns det snö till fjälls, så vi hinner nog med några svängar dit upp oxå innan vi tar sommar.

Sommarens projekt med slädhundarna är många, eller kanske inte, men jag har iaf några mål, och det är bland annat att alla ska lära sig att sitta, och sitta kvar.. inte så stor användning för det, men ett roligt projekt.. Visst, sitt är väl bland det första man lär sina hundar, men inget jag brukar lära mina slädhundar, då det finns annat att fokusera på.. :)

Jag ska även cykla med de i sommar, och inte några i taget, men med alla samtidigt, och de flesta lösa... där har vi lite att jobba med. Det går jättebra när vi promenerar, då håller de sig fint bakom mig, och kan vara lösa där, men svårigheten på cykeln är att farten ökar och att jag inte har samma kontroll.. men det ska vi nog lyckas med ;)
Börjar med de vuxna, så får vi se hur långt jag kommer med valparna, där måste vi börja med koppelträningen, att kunna gå fint och bakom i koppel... Brukar börja med det efter att jag kört i de, och under våren är de inkörda, så då börjar resten av träningen, nu är det slut på att vara galna och olydiga ;)
 

Sommaren betyder ju oxå intensiv träning av aussieserna mot lydnad och bruksproven. Just nu är motivationen på topp och Turbo är en rolig liten hund att jobba med, Takida är ju oxå rolig, och där är det elitmomenten som ska påbörjas... vilket är enormt mycket..
Med Turbo fokuserar vi på ettans lydnad, och även lite på tvåans moment har vi påbörjat, och han är en mycket klok hund! Senaste träningspasset hade jag hjälp av Klara, som är 11 år, och redan en duktig hundtränare. Roligt att se hur bra Takida och Turbo jobbar med henne!!
Vi påbörjade rutträning, eller "ut" träning kanske vi ska kalla det, med en ruta :) Och han fattar väldigt snabbt!!

 
Vi hittade även lite barmark, och då väcks ju spårsuget till liv, så Turbo fick ett 100m ganska rakt spår, med 3 pinnar. Han gick några meter innan han förstod vad det var för nåt och då blev det fart under tassarna! Han var ju typ 10 kg lättare senast vi spårade, så nu var det drag i linan, och det gillas!! Ser fram emot en sommar med massor av spår och sök!! Takida ska även hon få spåra, så får vi se om hon har fått nåt spårsug under vintern ;)
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar