fredag 30 augusti 2013

Höst

Höst är det när det börjar bli mörkt på nätterna, och kvällarna, mysigt värre, iaf i början, att få tillbaks mörkret, men snart, snart är det inte annat än mörkt...
Höst är det oxå när löven börjar gulna och naturen täcks av härliga färger, iaf i några dagar, innan allt blåser ner..
Höst är det när frosten knackar på dörren, minusgrader på nätterna, och isskrapningen av bilrutan måste utföras..
Hösten är härlig, friska frostiga mornar, klar luft, och Höstträning!!

Idag har höstträningen börjat här på gården! Brukar väl försöka komma igång i mitten på augusti, men det har varit varmt, och vi har inte haft bråttom, mycket tid har spenderats i skogen med lösträning och jag tror att hundarna har en väldigt bra grundkondition i år!
Men nu kör vi, och vi började med 5 km framför fyrhjulingen.. funderade ett tag på om jag skulle ta alla 13 i ett, eller dela upp på två spann, men jag tog alla, tänkte att de inte är så stärka nu i början, så det går nog bra.. Jorå, det gick bra, iaf ganska bra :)

Efter 3 km stannade jag så att de fick bada, det är lite varmt än, så skönt att svalka ner sig. Sen bröt kaoset ut.. Att få in 13 lösa hundar i spannet, ensam, var en pers.. GALNA hundar, som vred sig ur selen, tuggade linor, hoppade och dansade.. och när nästan alla var i spannet, drog dom ju iväg med fyrhjulingen.. bara att fånga den, få stopp, sätta in resten, och köra igen.. ett bra träningspass för hundarna, och för mig :) Nåja, vi tog oss hem, och det var pigga hundar hela vägen, även hemma, så det känns bra!
Mina två praktikanter gosade med valparna under tiden jag tränade, nästa gång måste nog en av dom följa med :)

Nu blir det spårträning med lurvisarna, Takida utvecklas enormt fint i spåret, och i lydnaden är hon så rolig att köra!! Vi får väl se om det blir någon mer tävling i höst, eller om det är löp på gång, pälsen rasar, och det är ungefär 6 mnd sen senaste löpet.. hon lär väl pricka in det när vi ska tävla..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar