måndag 24 juni 2013

Sök...

....är riktigt roligt!
Och jag tror det beror på att hundarna oftast tycker att det är såååå kul!!
Spåret är ju lättare att träna, man kan träna själv, eller hitta en spårläggare, vilket det är lättare att göra, än att hitta sökfiggar, för då behövs oftast flera.. Men vi är ett stort gäng som tränar sök nu här i Kiruna, riktigt roligt är det, även om det tar sina timmar att träna.. men trevligt och kul är det i skogen :)
Jag fokuserar på Takida just nu i söket, har kört med Jason oxå, men dom andra har fått spår. Ja, Qlan fick ju oxå påbörja söket, men blir inget mer sök för henne :(
Det roliga är att Takida utvecklas varje träning! Hon kan hela kedjan med markering, och sköter det fint! Idag körde vi två pass med "flying", 4 skick åt varje håll, där figgen fick direktbelöna henne, för att sedan bli passiv, och då ska hon lämna figgen och komma tillbaks mot mig, passera stigen bredvid mig och springa ut på andra sidan. Hon har förstått vad som gäller, och man ser hur hon tar i när hon ska passera mig, hon har även ett riktigt fint fokus, KUL! Detta kör vi för att få ett flyt i träningen och ett effektivt system i sökarbetet.
Den andra rutan vi körde är riktigt jobbig, med en brant slänt på ena sidan stigen, där figgarna är nedanför den. Men inga problem, där gick hon superfint, och det är kanske tur att hon är så liten och lätt ;) Sen får vi försöka sätta ihop alla delarna, och få till en start i lägre sök under hösten, det vore kul!!!

Nä, kl är 22:30, solen skiner, så jag ska ta och påbörja bygget av en ny valplåda, vilken dag som helst kommer det småttingar här på kenneln :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar