måndag 23 juli 2012

Beundran....

.....Jag ser ner på min blåa Jason som ligger vid mina fötter med stor beundran, vilken hund han är! Svårt att förklara, men det är nåt riktigt speciellt med den hunden!

Senast jag bloggade var jag imponerad och nöjd efter hans första Farm Trial på får, där han kom tvåa av 18 superduktiga vallhundar!! Sen har jag inte hunnit med att blogga, men min beundran har bara växt under helgen...!!
På Fredagen var det oxå Farm Trial, en lite annan bana än första dagen, och vi gick in för att ha kul! Jason skötte sig GALANT som alltid, och gjorde enormt fina jobb, han är snäll och lugn med fåren, och stressar dom inte även om det är trånga utrymmen, en riktigt bra arbetshund!! Han skrapade ihop massor med poäng, och det var jag som gjorde lite missar, och fick skäll av domarn för det ;) Men iaf så räckte poängen till en SEGER!!! Vi VANN!!!! Och fick nog poäng för ett "Q score" (lite som i lydnaden, man måste ha ett visst antal poäng för ett "första pris")
Så två Q score i Farm Trial, och en ny tittel till hans namn: OFTDs (Open Farm Trial Dog Sheep)

På Lördag var det dags för arena tävlingar (ASCA stockdog trials) där man vallar runt djuren på en bana genom olika hinder. Det finns klasser för får, nötdjur och ankor. Jason har aldrig vallat ankor förut, men jag hade anmält honom till ankor och får, "nötterna" vill jag vänta med, för där känner jag mig lite osäker än ;)

Banan var en riktigt svår bana, och av alla som startade på den banan så var det endast 4 på får och 1 på nöt som fick Q score, och Jason var en av dom, han vann oxå fårklassen "started sheep" som är första klassen. På ankorna gjorde han oxå ett superjobb och man bli så imponerad att han bara vet vad han ska göra utan någon som helst träning, så där blev vi två!!! Takida fick oxå starta på fåren, och var lite väl het, så vi saknade 4 poäng till Q score.

På Söndagen var det en lättare bana, vi började med ankorna och han jobbade superbra!!! Sen gick vi DIREKT in till fåren, utan någon som helst paus (det är en riktig vallhund det ;) ) Och gjorde ett fint jobb där inne oxå!!! Trea på ankor och tvåa på får!!!! WOW, han fick med sig två vinster, tre andra placeringar och en tredje placering på sina 6 starter, och Q score på ALLA!!!!! Helt otroligt!! Han fick ännu en ny vall tittel, STDsd (Started Trial Dog Sheeps & Ducks)

Vi fick enormt mycket beröm för vårat lugn, och tystnad, riktigt roligt!!!

Takida fick oxå ett jobb på fåren och var lite tröttare och lugnare, så det räckte fint till ett Q score för henne oxå, riktigt kul, då vi har tränat mimimalt och jag inte alls hade tänkt starta henne!!!

Så Jason heter nu mera:

NORD (SE,NO,FI) UCH, SE LCH Gun Lake Stepdancer SPHIII, OFTDs, STDsd "Jason" Rätt snyggt eller hur?? ;)

1 kommentar: