torsdag 15 december 2011

Dagens tema: Kriterier

Och nästa term är Kriterier
”Be a splitter, not a lumper” Bob Bailey

Kriterier: Vad måste hunden göra för att vi ska belöna??

Hur många gånger har man inte åkt på en träning utan någon plan eller nåt mål med träningen? Man kommer dit, tar ut hunden, kör lite fritt följ, för att sen kanske köra en apportering osv. sen belönar vi lite här och var när vi tycker att hunden gör ett bra jobb.. Bollar kastas när ett moment är slut, eller för att hunden la sig snabbt när jag sa ligg.. Men har jag en plan?? NEJ.. inte just då!

Nu mera (oftast iaf) tänker jag till innan träningspassen. Det behöver inte ta superlång tid, behöver knappt ta någon tid alls, men frågan jag ställer mig är vad exakt måste hunden göra för att jag ska klicka (belöna)?? Då är det endast det jag fokuserar på, och jag tränar i delmoment och små delar, iaf i början. Sen kan det vara att hunden ska klara av ett moment eller fler, men oftast är det delar jag tränar och något specifikt jag vill fokusera på.

Vid att ställa mig själv denna fråga, så vet jag precis vad jag ska fokusera på, och jag har en målbild över vad hunden ska göra för att jag ska belöna den (och där kommer tajming in)

Är det ett moment till exempelvis tävlingslydnaden jag har som mål, så skriver jag ner momentet på ett papper, och försöker dela upp det i så många delar som möjligt:

  • Hur ser hela momentet ut när det är färdigt?
  • Vilka grundfärdigheter bör hunden kunna?
  • Hur ser delmomenten ut?
  • Hur kan det kedjas ihop?

Sen utifrån det jag kommer fram till, skriver jag en kriterieplan. Och den kan se ut så här:

Kriterieplan Trix , Buga
Trixet är att hunden ska kunna buga ner sig,
rumpan i luften och framdelen neråt.
Grundfärdigheter hunden måste kunna innan:
ü      Fokus
ü      Target
Delmoment
ü      Fokus stående framför
ü      Dutta nosen mot targetstick
ü      Följa targetstick
ü      Buga sig ner för att dutta på target stick
Kriterieplan:
1.      Klicka för fokus stående framför mig
2.      Klicka för nosdutt på targetstick
3.      Klicka för nosdutt på targetsticka på olika ställen
4.      Klicka för nosdutt på targetsticka när stickan är på golvet framför hunden
5.      Klicka för antydan till nerläggande av framdelen för att dutta på targetstick
6.      Klicka för nerläggande av framdelen
7.      Klicka för antydan till nerläggande av framdelen utan targetstick
8.      Klicka för nerläggande av framdelen utan targetstick
9.      Säg ”buga” samtidigt som han bugar
10.  Säg ”buga” just innan han bugar
11.  Säg ”buga” innan han bugar och vänta längre och längre, klicka inte för frivilliga bugningar nu.
12.  Säg ”buga”  och testa signalen med andra ord som inte betyder nåt för hunden.
13.  Klart J


En kriterieplan visar för mig vilket nästa steg är och hur jag ska gå vidare i träningen, jag kan tänka på 80% regeln, att försöka ha 80% lyckade repetitioner, och när jag har minst 80% lyckade repetitioner går jag vidare till nästa steg på kriterieplanen. Om jag dessutom skriver ner repetitionerna med en 1a eller 0a beroende om den är lyckad eller inte, har jag lite koll på vart jag har haft mer ”problem” och kan gå tillbaks och kolla hur träningen har sett ut.. men jag ska erkänna att jag inte alltid skriver ner det…. Men det är helt klart bra och man skulle fått till det som en rutin!  Och man måste helt klart ha för sig vad en lyckad repetition är!! Tog det lite för långt tid för hunden att utföra beteendet så kanske det inte är en lyckad repetition? Kom det en störning som hunden ville kolla in innan den utförde beteendet? Heller ingen lyckad repetition kanske.. Var ärlig, och ha koll!

Så ha en plan, fundera vad exakt hunden ska göra för att få belöningen och öka kriteriet när ni lyckas minst 80% av gångerna. Var beredd att göra om kriterieplanen, vissa gånger kan man hoppa över steg, för hunden erbjöd plötsligt nåt superbra! Andra gånger kanske man får dela upp ett steg ännu mer om man inte kommer vidare och fastnar vid ett steg.. Men en plan är helt klart bra att ha, och gör man en kriterieplan för varje moment så har man den, hund efter hund, även om man säkert få gå och ändra lite i den, men grunden är den samma.. så lägg lite tid på att göra bra kriterieplaner, det kanske tar lite tid, men det underlättar i längden J

Så börja skriv nu! Och ha en plan med träningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar