onsdag 21 december 2011

Belöningskvalitet...

Sonic spårar
Sist men inte minst ska jag skriva lite om belöningskvalitet.

Många kommer på kurs utan belöning till hunden, eller så har dom med några kulor torrfoder, hunden gillar ju sin mat… Men frågan är om hundens mat, som den får varje dag, är bra nog att jobba för? Om hunden tycker att den belöningen är värd att ha fokus för, eller att sluta titta på allt annat för..

Hundar ”jobbar” eller utför ett beteende antingen för att det lönar sig för dom, eller för att undvika ett obehag. Precis som jag, när jag går på mitt jobb så vill jag ha lön för det, så det lönar sig för mig att jobba.. och ju mer jag jobbar ju bättre lön vill jag ha.. där är hundarna lite bättre, då vi kan minska ner på belöningen när dom kan vissa saker..

Så ska vi ha lyckad träning med våra hundar så gäller det att vi har en belöning som hunden vill jobba för, om vi nu inte tränar med obehag, men det temat får någon annan skriva om.. Ju bättre belöning vi har ju längre kan hunden jobba för att få belöningen. Och med belöning menar jag inte endast godis, men leksaker och annat hunden tycker om, det är upp till er att komma på vad just eran hund gillar bäst! Och dom flesta hundar gillar även variation.

Många är lite rädd att ex.vis belöning med leksak ska göra hunden för het och svår att kontrollera för den blir helt låst på leksaken, eller godiset om man har för gott godis till en mattokig hund, men det tror inte jag riktigt på! Det är superbra om man har en belöning som hunden blir ”bananas” av, då har vi nåt vi kan använda vid stadga träning, och som doggie zen! Blir hunden för ”på” av belöningen, lär den då att enda sättet att få belöningen är att behärska sig, vänta ut hunden tills den erbjuder nåt beteende och belöna. Sen använder du superbelöningen som omvänt lockanden, att du försöker locka hunden ur sin position (Bör vara en position hunden har erbjudit frivillig!) flyttar hunden på sig försvinner belöningen och du väntar tills hunden erbjuder beteendet igen, då kommer belöningen fram, och håller hunden positionen, BELÖNA!! Se till att hunden lyckas ofta!

Har man en kanonbelöning är det lättare att få störningståliga hundar, dom gör allt för sin belöning och bryr sig inte lika mycket om annat.

Så kvaliteten på belöningen är VIKTIG!!! Och även om hunden kan beteendet får absolut inte belöningen försvinna helt, visst, den kan bli mindre super ibland, och ibland kanske det bara räcker med ett ”bra” och en klapp.. men slutar man belöna sin hund kommer den inte tycka att det är värt att jobba, och slutar lyssna, så blir man en tjatig hundägare… Precis som jag, även om jag lär mig mitt nya jobb, och blir rätt bra på det, så vill jag ha min lön, om min chef kom till mig och sa, att nu kan du ditt jobb så bra, så nu får du ingen lön mer, så hade nog inte jag stannat kvar på det jobbet ;)

Så, tänk igenom eran belöning… provar er fram med olika belöningar, och var inte rädd för att använda leksaker eller bollar!!! En bollgalen hund är det bästa som finns ;)

2 kommentarer:

  1. Tränar just nu min 11-veckors aussie. Fruktansvärt kul:) Jag själv är kass på belöningsvariation, även om jag försöker utveckla mig. Nu med lillan, är jag i startgroparna. Hon förstår utmärkt klicker+belöning, men jag tycker att det är oerhört svårt att belöna med annat än godbit. Tar jag fram en leksak, är det som om hon inte tycker att det är så märkvärdigt. Det blir för henne som att byta aktivitet. Med godbitar repeterar hon målmedvetet.
    Tycker du att det finns en ålder där lek börjar funka som belöning? Allt leker ju för en valp, så det är på något vis inte samma sensation som en godbit. Lek är fritt, godis är ransonerat:)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om dina tankar kring de fyra viktiga begreppen. Det är ju inte alltid så enkelt, men övning ger färdighet. :-)

    Kerstin & Troja

    SvaraRadera