måndag 10 oktober 2011

Spöken är läskiga...

Nu ska jag ta mig tid att skriva lite om Takidas MH som vi gjorde i Lördags... Hon har lite sociala brister, hon har aldrig visat rädsla för människor, men helt enkelt obrydd i dom hon inte känner.. och över lycklig om hon träffar nån hon känner! En sida jag gillar, vill inte ha en översocial hund, som vill hälsa på allt och alla..
Tillbaks till beskrivningen.. Att hälsa på gruppen och testledare kan man väl, men att hanteras av testledare, som dessutom var en kar, var inte så kul, så då kröp hon undan.. Lite konstig hantering, då han inte höll i hunden, men ville att den skulle stå still själv, tror det hade varit bättre om han hade tagit i halsbandet eller kopplet.. Nåja, det gick ungefär som jag trodde, och hade det varit en tjej som var testledare hade det nog gått bättre :) Leken gick bra, hon leker aktivt, och kampar med testledaren tills han blir passiv, då släpper hon och går inte tillbaks i lek igen..
http://www.youtube.com/watch?v=RQaq22PpELU
Lilla bytet/jakten, där springer hon ut första gången, men stannar till vid ett av hjulen som repet går igenom, dom snurrade och lät, så hon funderade nog vad det var.. Nästa gång sprang hon inte, hon hade ju redan kollat att det inte var nåt kul där ;)

Passiviteten gick hon runt och kollade lite, hon har ju lite svårt att stå still :)

Avståndsleken, oj oj vad arg hon var.. hon stod helt still, och jag var nästan säker på att hon inte skulle springa.. men när jag släppte henne, då jäklar skulle gubben jagas bort :)

Dumpen, hoppar undan, rusar fram för att försöka skrämma iväg den.. lyckas inte, blir lite osäker, och går fram till den när jag har gått fram till den, sen var det inget mer med det..

Skrammel, snabbt stopp och fram för att kolla.. ljud är nåt hon aldrig har reagerat på..

Sen kom dom där läskiga spökerna.. hon såg dom redan innan vi började, och började boffa åt dom.. när dom kom närmare blev hon snabbt mer och mer osäker och skallet ändrades.. hon började kolla efter flyktvägar, sen drog hon.... jag hade glömt mitt koppel i Jokkmokk, så hade ett tjockt tungt koppel, som flög efter henne och lät i lövet.. nåt som förstärkde flykten tror jag.. hon sprang ifrån spöken, som hon trodde jagade henne..

man känner sig som en hemsk hundägare, som utsätter henne för nåt sånt, och tänker att hon kommer ju aldrig få tillbaks nåt förtroende för mig.. går och möter upp henne, och går tillbaks till spökerna, läskigt värre.. Men vi går fram till dom, tar av kläder och hittar trevliga tjejer i dom vita dräkterna, helt okej tycker Takida då :) Lite mys med dom, och allt var glömt! Jag bröt MHt där.. vi får göra om det till våren i hopp om att hon är lite mer mogen då, och mindre hormonell.. hon är skendräktig nu oxå, kanske därför hon visade så mycket skärpa..

Trist, men så är det... Jag vet ju att hon inte kommer från dom mest öppna och sociala linjerna, och hon är en helt annan typ än många andra aussies... men om man läser ras standarden, så är hon en riktig aussie! Hon är en hund som kan jobba en hel dag, behöver minimalt med vila och mat, "reserverad" mot främmande...
Visst känns det tråkigt att när man köper in en tik, så finns det så klart planer på avel, och man vill att det ska vara nåt riktigt bra... när dom då gör ett "misslyckad" MH, så är det så klart att man tänker lite extra, och vet att rätt många pratar och gillar att det gick lite sämre..

jag har dock aldrig kollat så mycket på MHn, men man vill ju så klart att ens hund ska göra ett bra MH.. Hon är en härlig liten tjej, och det vi har hunnit med under detta året visar mer än ett MH.. och vi kommer göra om det till våren, så hoppas vi på "bättre resultat" då..

Massor med ursäkter för varför resultatet blev som det blev.. Takida är samma hund nu som innan, och verkar ha förlåtit mig ;) Och endast dom få som känner Takida kan instämma i hur härlig och knäpp hon är.... för en knäppare hund får man leta länge efter, eller hur Jenny? ;)

2 kommentarer:

  1. Kan bara instämma att hon e en helt underbar liten aussie!!

    SvaraRadera
  2. Takida är ju så sjukt knäpp. Har du fortfarande aldrig träffat en hund som spanar på tavlorna. Goshunden!

    Ge henne någon månads mogningstid så blir det nog bättre, hon är ju bara barnet än. Och är man liten är saker jobbigare än när man är stor.

    SvaraRadera