söndag 23 oktober 2011

GF Sitt

Det är så kul med våran "cyber grupp" där vi jobbar med grundfärdigheter, och alla redovisar dom med film, så kul att se, och man lägger ner lite mer krut på grundfärdigheterna! Riktigt roligt, och bra att ha under vintern!

Iaf, nu har vi haft två veckor där vi har jobbat med GF Sitt. Och om man går efter Canis GF Schema, så är det:

Sitt framför föraren
Sitt under baklänges marsch
Sitt upp framför föraren
Sitt upp i utgångsställning
Sitt på avstånd (där har jag tagit sitt upp på avstånd, då det finns i lydnadsklass 2, som kommer före sitt från stå)
Och till slut, Doggie Zen, som är en kvalitets säkring av beteendet.

Jag tycker att vi har fått rätt bra flyt på sitt, och ska börja jobba lite mer med dom olika stegen mot stimuluskontroll.

Sitt på avstånd, och sitt upp, blir jag lite osäker på, ska allt vara frivilligt? Eller får man säga ligg / vänta åt hunden, för att få den i ligg/stanna, och vänta på ett frivilligt Sitt, eller ska man vänta tills den lägger sig och sen sätter sig, blir det inte lätt att dom gör en egen kedja då??

Har försökt belöna ner henne i ligg, som ni ser på filmen, men då är hon ju snabb upp igen, vilket är det vi tränar på, men jag vill inte att hon lägger på ett signal att när jag reser mig ska hon sätta sig upp... Förstår ni hur jag menar? Men jag vill ju heller inte att hon bryter mot ett signal/kommando.. har jag sagt ligg, vill jag att hon ligger, tills hon får ett nytt komando... lite förvirrande det där tycker jag!

Här hittar ni iaf filmen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar