fredag 4 mars 2011

Canis kurs dag 1



Liite små nervös är man när man ska gå kurs.. speciellt när den ska gå över ett helt år.. första intrycket är rätt viktigt och det ska kännas rätt, annars blir det ett tungt år..svårt att motivera sig för en kurs som man inte trivs med.. Långa resor ensam och okända människor man går kurs med..


Nå, iaf så kändes det rätt bra redan från början, och man känner sig peppad inför året och allt var det innebär...och det är inte lite ska jag lova er! En del teori idag, och två pass med hundar.. var lite spänd på hur Takida skulle fixa allt, det SPÖREGNADE, vi var i ett kallt blött ridhus med massa ljud från regn på plåttaket till dörrar som blåste o lät.. Men som jag har märkt tidigare på henne så är hon väldigt miljöstärk, bryr sig inte i nya miljöer eller nya ljud, härligt!! Det började dock med att en stor rottis kille smet och gick till Takida... som inte riktigt gillar nya hundar, och blev lite rädd då han kom springandes och gick efter henne.. men hon släppte det snabbt. Inne i ridhuset skulle vi visa lite hur långt vi hade kommit och vad hunden kan.. körde kontakt, och sen var det bara att köra på, hon var riktigt taggad och erbjöd massor, riktigt kul var det!!!


Lunch och mer teori, sen blev det lite Doggie Zen, hon är ju väldigt fokucerad på godis skålen, då jag har belönat när hon har haft fokus mot den (tänkte till framåtsändande, framförgående) då jag sliter lite med att Jason söker kontakt hela tiden.. Men efter några repetitioner så förstod hon snabbt att hon skulle lämna skålen, duktig tjejja! Sista passet tränade vi med alla hundar inne samtidigt, då var hon lite pajas och skällde mot dom andra hundarna, men hon låser sig aldrig mot dom. Vi fixk några riktigt fina pass med omvänt lockande där oxå! Extra kul att Morten säger att han verkligen gillar min valp ;) Dom verkade inte ha så bra erfarenhet av aussie tyvärr... men jag kan hålla med, det finns rätt mycket "skräp" bland rasen...


Hade hoppats på en trött valp nu....men icket.. eller hon är nog kanske övertrött, full fart på rummet är det.. får nog hålla i henne några sekunder så hon somnar :)




Jag ser verkligen fram emot detta året, och det känns kul att ha en valp att gå med! Tidigare kullar har haft freestyle som uppgift, där dom skulle sätta ihop ett program.... glad blev jag då vi fick våra moment! dom är Framåtsändande, fjärren, och dom ska skilja på tre föremål på kommando, med tass target, nos target och apport av föremålen... Ja, bara att börja jobba med dom...




Jag har oxå upplevt det konstigaste vädret nån gång.... SNÖSTORM med ÅSKA....helt sjukt... Blixtrar å åska samtidigt som det snöar och blåser för fullt..hmm.. men skönt med lite snö på backen :)


Nu blir det sängen, ladda för en ny kurs dag i morgon :)

3 kommentarer:

  1. Spännande, kul att höra lite mer om träningen med den lilla. Kanske får man se henne ute i skogen också till sommaren om jag och Multi ska spendera den uppe i norr :)Hoppas du hinner skriva om resten av dagarna också :)

    SvaraRadera
  2. Så bra dere trives på kurs! Er jo også bra han får hilse på flere gode aussier, han hadde to på kurs sommeren som var, så nå er han jo nesten oppe i en håndfull i alle fall ;-)

    Hils!

    SvaraRadera
  3. Kul att det känns rätt!! Suuuug åt dig all ny kunskap och kom hit och refresha mina sen!! :D

    SvaraRadera