torsdag 10 oktober 2013

Hundliv


Javisst, vi lever ett hundliv, och det är väl det de flesta uppdateringar på facebook handlar om, och även blogginläggen, men jag älskar verkligen mitt liv :)

I går spöregnade det hela dagen.. men idag vaknade vi till 0 grader, och strålande sol, var så härligt att bege sig ut på morgon promenad med kollo hundar och mina hundar, friskt i luften och underbart solsken!
Sen var det dags för träning av slädisarna, extra roligt i fint väder ;) Jag har börjat vänta ut dom, tills
de står stilla (inte hoppar runt) innan de får springa, än så länge får de låta, men inte hoppa... och de första gångerna tog det väl 1,5 timma innan vi kom hemifrån.. sen vill jag ju ha lite effektiv träning, så det är bara att stanna flera gånger under träningsrundan och vänta ut de... idag kändes det klart mycket bättre, fjärde gången jag kräver stillhet, och hela 12 km rundan tog 1 timma och 15 minuter, där jag körde i drygt 40 minuter och stod still i drygt 30 minuter.. så vi har en bit kvar, men det ska nog gå bra, bara jag har tiden att vara konsekvent, och lugn... Hundarna går riktigt bra, och jag hoppas vi snart får snö under tassarna, då kommer distansen ökas :)
Takida är med, inte i spannet, men hon får springa med lös, förutom när vi kör på vägen genom byn, eller möter andra spann, då åker hon med mig.. 12 km för den lilla svarta damen är då inget! Det går i ett rätt snabbt tempo för henne,
då hon är mycket mindre än slädisarna, men hon älskar verkligen att springa, så det är inga bekymmer!
Så efter en morgon promenad där hon springer lös, 12 km med slädhundarna, bus med Turbo, tänkte jag att hon skulle vara rätt nöjd och lugn... åkte till bruksis för att träna lite med Turbo och Takida, och Takida var helvild!!! Är ju ett tag sen vi tränade lydnad, så hon var överlycklig att få jobba igen, vilken underbart härlig hund hon är!!!!

Turbo sköter sig oxå riktigt fint! Lätt att jobba med även om det finns störningar, men han är ung ännu, och störningarna kommer bli mer och mer intressanta, men han är en underbar valp med mycket temprament och arbetslust :)
Vi jobbar med fotgående, halter, attityden, handtarget, klossen, ligg och hakan i backen, och han lär sig enormt snabbt!! Redan väldigt klickerklok och aktiv, kul! :)
Här är en film från klossträningen:

http://www.youtube.com/watch?v=Kt8BsSHwf08&feature=youtu.be
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar