måndag 22 oktober 2012

Spår...

Nu är spårsäsongen över vilken dag som helst, eller iaf skogsspåren, jag ska försöka hålla igång med hårda spår under vinter, för det är ju så roligt att spåra!!!

Men än så länge går det att spåra i skogen, och jag ska försöka spåra minst en gång varje dag tills snön kommer!

Takida är ju en hund som inte har så stor motivation i spåret, hon är väl en sökhund ;) Jag försöker hitta en lösning på det, och jag kan vara på rätt väg. Dels så kan det vara att hon tycker att det är mer spännande att spåra någon annan, för gårdagens spår som Jenny gått ut gick riktigt bra!! Förutom att hon lämnade två pinnar, men det hinner jag fixa till.
Idag när jag gått ut spåret, och det var rätt färskt, så gick det sämre. Eller hon tar sig runt, men en hel del tapp och avstickare. Nu var det ett svårt ställe idag, med mycket trafik..
Har börjat använda klicker i spåret på henne. Körde det på Sonic, och Sonic svarade på klicket med att spåra hårdare, utan att bryta. Takida bryter spåret och får en godis hos mig, men tar spåret igen, och verkar svara riktigt fint på det. Nu är det rätt lätt att använda klicker i spåret, när man ser spåren tydligt i skogen, då kan jag klicka när hon går i spåret, och det blir bättre och bättre för varje klick.. Så vi får köra på det. På hårda spår har hon enorm motivation... lite konstigt.. Men en lösning ska vi nog hitta!

Qlan då, där har jag en ny Jason. Där är det inga problem, förutom att pinnarna inte är så intressanta, men det är ett mindre problem. Hon spårar som en damsugare, och löser svårigheter själv! Idag fick hon sitt första icke förar spår, och vi körde uppletande medan det låg, så det fick ligga lite längre än beräknat, två timmar... men inga problem, hon sög fast i det direkt! Hon hade lite svårigheter att korsa en stig, men det var en hel del trafik av folk och hundar där, så det kanske inte är så konstigt! Sen var det en bred stig just efter en vinkel, där spåret gick snett över, där fick hon lite jobb att plocka ut rätt doft, sen kom det en motorcross och blåste förbi just framför henne. Men hon löste det snyggt och spårar som en gud!! Spåret är just nu mer intressant än pinnar och leksaker, men det köper jag :) Imponerad är jag, och jag får en Jason känsla när jag spårar med henne :)

Sonic går oxå riktigt fint i spåret nu, och jag funderar om jag ska träna upp han till lydnaden igen, vet ju inte om han håller, men får fundera om jag ska chansa...

I morgon blir det nog oxå lite spår, sen ska det tydligen komma en hel del snö....

- 15 grader ute, så vintern knackar på dörren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar